Hårlös hamster
Jag kollade på en utländsk uppfödar sida och såg att de födde upp även nakna hamstrar. Jag har aldrig sett någon naken hamster förut, men vet att det kan bli det om man parar 2 satiner? Eller finns det något annat sett? Jag ska inte försöka, ni kan vara lugna… ;) Jag vet att det finns rekommendationer i Sverige på att inte göra det. Är det någon som stött på hårlösa hamstrar förut? Här är länken till sidan: http://www.alternativepetz.com/Nursery/Rodents/Hamsters/index.html
Men för jösse namn. Varför vill folk ha djur som egentligen ska ha päls nakna istället? Hamstrarna ser ju inte kloka ut. Nej fy jag tycker tyvärr inte om sådant och har verkligen inte sett det innan 😮
Får man fråga varför det är rekommenderat att inte göra det? Finns det någon särskild nackdel?
Nej men fy vad dåligt, hårlösa hamstrar har ju hälsoproblem och får lättare sjukdomar osv! 😕 Blir så irriterad och ledsen när jag ser sånt här! 😡😐
Och nej, jag har aldrig stött på hårlösa hamstrar förut och jag hoppas att jag inte kommer att göra det! 😉
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#1 Hårlösa hamstrar har sviktande hälsa, hälsoproblem och får lätt sjukdomar 😐
-Toulouse Cola Fanuel-
#3 Usch stackarna. Förstår inte hur folk tänker. Tycker det är otroligt onödigt att avla på dom.
#4 Ja, helt otroligt hur (ursäkta) korkade folk kan vara 😐
Frågan är om inte de är någon typ av grossister, de har ju extremt mycket djur och det verkade inte vara någon stamtavla?
-Toulouse Cola Fanuel-
Usch, det där är ju inte roligt att se :( Dock så var dom ju ganska söta men ändå hemskt då det ger så mycket komplikationer… Det där med satin+satin tror jag nog ej stämmer, har sett flera som har parat så och inte fått hårlösa hamstrar utan en väldigt fin glans på satinet. Men skulle själv aldrig i livet utstätta mina för det! :(
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#6 Hihi, ja de är ju söta, men det är ju som sagt hemskt :(
Ja, tänkte lite på det, något annat måste de ju ha gjort för att få helt hårlösa hamstrar 🤔 Fast det kan ju såklart vara så att flera satin+satin parningar leder till hårlösa hamstrar!☝️
-Toulouse Cola Fanuel-
Dom är snarare fulsöta tycker jag hehe 🤪
Jag blev väldigt paff när jag såg dem eftersom jag aldrig sett det förut. Vad dåligt av dem att föda upp hårlösa hamstrar när de leder till så mycket komplikationer! Jag förstår ju att rekommendationerna i Sverige inte finns utan anledning…. Stackars små hamstrar! De är ju söta, men det ser så ynkliga ut utan päls!
Hehe jag tycker de är störtsköna! Men inget jag skulle vilja ha själv kanske pga hälsan. Men de är ändå söta ☺️
Jag har förresten skrivit en artikel om hårlösa hamstrar, ni som är intresserade kan ju kolla in den :)
Jag har lagt in bilder på hårlösa råttor iom att det är det närmsta jag kan komma i bildväg, men texten är om hamstrar;
http://exentrions.weebly.com/haringrloumlsa-hamstrar.html
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
det med satin + satin kan ge hårlösa ungar längra fram därav ska man inte para så ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Det finns uppfödare av hårlösa hamstrar i Danmark. Vet att det finns hårlösa i Sverige som imp som sällskap.
Rax Hamstrar på facebook.
lite OT Rax när får du nästa kull? (förlåt TS för att jag lånade tråden)🙂
SVEA
Det blir nästa år då mina blå suttit sin karantän ut
ok🙂
SVEA
Fy sjutton vad ÄCKLIGA!
Fy vad söta! 😍
Vi kanske borde tänka på att flera som läser den här tråden kanske har hårlösa hamstrar. Man kan ju vara konstruktiv angående hälsoriskerna istället för att säga att de är äckliga.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Är inte alla nakendjur utsatta för mer hälsoproblem?
Själv tycker jag att det är en bra idé. Det finns säkert allergiker som hade velat ha en hårlös hamster.
Jag hade nakenmöss förr, min mamma hade en nakenkatt och så känner jag folk med nakenhundar. Sköter man djuren gott så minskar man oftast hälsoproblem.
Sett på Danska Facebook grupper, och tycker bara att de är så jäkla söta!
# 20. Stämmer. Gå in på facebook och Danska Hamster Forening så har ni bilder o uppfödare där.
#19 Fast det är ju elakt mot djuren, de har hälsoproblem ;) Om man är allergisk mot hamstrar så är det synd, men man bör nog inte uppmuntra aveln av djur med sviktande hälsa för att få en hamster.
-Toulouse Cola Fanuel-
Oftast utvecklar inte hamstrar allergier som hund eller katt tex. Så hamstrar är oftast ett bra alternativ för päls allergiker :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag har aldrig sett en hårlös hamster förr! De ser lite speciella ut, men nog är de hamstrar för det. ;)
Men jag tycker att det är fel att avla fram hårlösa hamstrar, p.g.a hälsoriskerna.
Vet någon; är det så med alla nakendjur, att det är större risk för försämrad hälsa?
Med vänlig hälsning, Mimmi
Alla hårlösa djur har inte hälsoproblem som är relaterade till hårlösheten. Det beror på vad det är för gener. Finns ju marsvinssorter som är nakna men minst lika friska som ett pälsat marsvin så det är olika från olika arter och kan även skilja inom arter såsom hos råttor- där är det mer vilken typ av gen som ger hårlösheten som avgör.
Men att avla fram hårlösa hamstrar eller råttor med hälsoproblem för mänsklighetens skull känns lite väl egoistiskt om ni frågar mig. Finns andra djur än hamstrar etc, som kan passa en allergiker i såna fall.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vi har en del hårløse o Danmark efterhånden. Det er genet Hr som er ressensivt , og derfor kan laves ved at sætte en hårløs bærer hun sammen med en hårløs han. Det er vigtigt man ikke opdrætter på hårløse hunner, da de ikke kan producere mælk, men ellers er der ikke problemer i at have dem. Min hårløse går på blødt bundlag , og så får han mad hver dag de bruger noget mere energi på at holde varmen :) Celina omel er den eneste der opdrætter dem i Dansk hamster Forenig . Jeg regner med at få et kuld i januar :)