Uppfödare som inte är med i förening?
Ni som är uppfödare och inte är med i någon förening, varför är ni inte det? Frågar för att jag är nyfiken. Är det något ni saknar hos en förening? Tycker ni inte om föreningens värderingar/mål/stadgar? Eller är det något annat?
Berätta gärna varför ni inte är med. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
- Redigerat 2021-05-29 15:47 av Herveaux
Spännande fråga, tassar denna.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Tass
Jag är medlem o väntar på att jag kan få uppfödarnamet nu vid årsskiftet ^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Ett tips till de som tassar är att trycka på bevaka högst upp i tråden. "hover" med musen så ser ni den raden.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag hade det som hobby, ville inte ha något krav att jag måste föda upp ett x-antal kullar per år då jag fortfarande bor hemma & betalade allt själv, jag ville innan varje kull vara säker på att jag skulle ha råd med allt, även oförutsägbara utgifter & samt ha tiden. Jag var även under 16.
Många har sett mig som oseriös pga detta, men tycker ändå de flesta har förstått & litat på mig.
Hemma har jag hamstrar med stamtavlor eller egenuppfödda hamstrar, vad gäller guldhamster då jag är extremt försiktig pga papova. Jag har aldrig haft någon smitta och risken för att jag ska få in en är lika liten som hos andra registrerade uppfödare.
Dvärghamstrarna har jag inte avlat på innan, har ingen med stamtavla då uppfödaren närmst mig lade av, men privatuppfödda av duktiga människor är dem!
Nu råkade det "falla" ner en liten kull då min hane var en hona, men tanken är att avla vidare på både guld & dvärg när jag flyttat hemifrån & fått stadig ekonomi.
Jag kan all kunskap & alla regler som man ska känna till vid uppfödning & avelsdjur. Jag vet en del om genetik & vilka färger/anlag som inte bör korsas.
Efter sista tjuvparningskullen tappade jag glöden lite, det var inte kul att bli "påtvingad" en kull så jag bestämde mig för att hålla honor & hanar i åtskilda rum tills jag nu registrerat mig. Jag tänker registrera mig dels för att mina köpare kan vara lugna & trygga, jag vill ses som seriös utan att folk ska ha fördomar, jag vill ge mig in i avelsvärlden ordentligt osv. Det är flera faktorer som spelar in, men jag är nöjd med min insats på mina tidigare kullar, alla djuren har blivit perfekta & gosiga förutom en liten parvel som var skygg & osäker redan från start, men med rätta hemmet blev även hon en ängel.
Jag rekommenderar alla uppfödare eller blivande uppfödare att registrera sig, det visar att man verkligen går in för det man gör.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har haft hamstrar i hela mitt liv och har haft kullar förut men precis bestämt mig för att starta min lilla personliga uppfödning. Därför får jag inte heller bli reggad uppfödare förrän om ett år, jag vill också testa lite och se vart det leder och hur det går innan jag bestämmer mig för att satsa fullt ut 🙂
Men jag har nu startat en hemsida som är näst intill klar, och hoppas på att det blev en lyckad parning igår så det är absolut igång!
Xoxos hamsteruppfödning ~ http://xoxoshamstrar.weebly.com/
Jag vill helt enkelt inte registrera…
Förstå mig inte fel, det är inte så att jag inte bryr mig eller för att jag är oseriös. Jag tycker bara inte att jag blir mer seriös för att mitt namn står på en lista. Jag följer rekommendationer osv trots att jag inte är reggad, mitt namn måste inte finnas på ett papper eller i en lista för att jag ska kunna ta del av avelsregler och rekommendationer. Jag är minst lika seriös i min avel som de flesta andra här inne, oreggad som reggad. Det är bara så jag tycker och så länge det inte är LAG på att jag MÅSTE vara registrerad så kommer jag inte regga mig.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ni som inte registrerar, ni märker inte att det är svårare att få köpare eller så(eftersom att ni inte finns på en lista)? Tar ni mindre betalt än vad ni sett registrerade uppfödare tar, och i sådant fall, tror ni det påverkar vilka köpare ni får?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Man behöver inte ha stamtavla för att avla på djuren
Jag tycker dock det är väldigt fel att säga att en reggad uppfödare är bättre än en oreggad/inte medlem. En registrerad får ju bara i princip bara namnet på en lista på hemsidan, det bevisar INTE att denne person har mer kunskap än en oreggad. Jag ansåg att det var svårare att sälja hamstrar utan stamtavla, vilket jag nu förstår. Nu reggar jag alla bebisar jag får och köper även in reggade djur för att underlätta med min framtida registrering.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#9 Näe, det behöver man inte, men jag skulle tippa på att man får fler köpare och folk tar en mer seriöst om man har stamtavla. Oavsett om det är en hemmagjord eller en från förening.
Stamtavlan har man ju för att man ska kunna kolla bakåt i släkten för att se att man inte parar djur med sjukdomar/defekter eller så man inte parar djur som är för nära släkt.
#10 Näe, en reggad behöver inte vara bättre än en oreggad. Men för att bli registrerad (oavsett djurart, hamster/katt/hund/häst osv) så måste du ju i dom flesta föreningar göra prov för att visa att du kan. Dvs, du har en hel del kunskap om det djur du föder upp.
Sen kan det ju givetvis vara så att en oreggad uppfödare som fött upp i 10 år har oftast mycket mer kunskap än en reggad uppfödare som fött upp i 1 år. Man får ju trots allt erfarenhet av att hålla på med sitt intresse.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag har inte upplevt att det är svårt att sälja hamsterungar. Ibland är det såklart knepigare men det handlar ju om vilken tid på året det är osv. och inte för att jag inte är reggad. Har inte mött någon som ifrågasätter hur pass seriös jag är bara för att min uppfödning inte är registrerad. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6 vad heter din hemsida?
SVEA
Jag hade inga svårigheter att få iväg ungar, mer än en reggad uppfödare - vad jag upplevde.
Jag fick mest fördomar emot mig och någon påstod till och med att jag spred papova, det tog hårt på mig, men jag visste ju själv att jag var seriös & hade smittfria friska, trevliga hamstrar. Så jag stod på mig.
Många av mina köpare kommer från iFokus faktiskt.
Jag har haft hamstrar i elva år så det ska verkligen bli kul att komma igång igen & registrera mig som uppfödare senare. Visst skulle jag kunna fortsätta som oreggad med pga anledningar jag skrev ovan + att jag inte vill att folk ska komma med fördomar eller liknande igen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är synd att du blivit mobbad till att bli reggad. De som gjort det borde inte ha hamstrar. Kan väl knappast tro mobbare är bra hamsterägare.
Jessica Jones (2015-)
Inte är det meningen att man ska bli "mobbad" för att man inte är registrerad uppfödare. Jag minns när jag och min kompis började, vi hade jättesvårt att få våra ungar sålda. Tanken på att få sälja till en registrerad uppfödare var nästa obefintlig, så när vi väl fick en förfrågan så blev vi eld och lågor, det var en stor grej för oss som nya :) Jag minns det än idag.
Ett av våra mål var att få registrerade uppfödare att köpa våra djur, vi såg ju att det var där djuren syntes, de kom med på utställningar och det togs kullar på dem.
Just det att en reggad uppfödare kunde vara intresserad av våra djur, wow!
Att vara registrerad uppfödare är för mig en självklarhet, inte ett måste, men något som för mig var ett mål, och sen att nå det, var stort. För mig står det för kvalité, något som jag vet att jag kan erbjuda mina köpare.
Jag ser inte ner på de som inte är registrerade, låter konstigt att man har fördomar bara för att man inte är reggad. Tycker det låter lite absurt om jag ska vara ärlig.
Men att säga att en registrerad får stå med på en lista, det är typ allt, där blir det fel. En registrerad uppfödare måste göra ett prov, för att visa att kunskap finns.
Detta provet kommer under 2014 förbättras och vi ställa högre krav på de som ansöker, de regler vi har ang detta finns kvar, men just de prov man skriver kommer att ställa högre krav, vilket det ska finnas när man är reggad.
putt
SVEA
Inte ska man putta efter bara en dag?
Jessica Jones (2015-)