Kattsäkra SAMLA?
Hur gör ni som har SAMLA och katt? Borra en massa hål i det befintliga locket känns säkrast, men hur bra blir den ventilationen? Nät ger bra ventilation, men vad händer om katten hoppar upp på buren osv. Mina katter bryr sig inte så mycket om smådjur, har en glasbur som är kattsäker, men när storleken behöver uppgraderas blir det nog en tripp till IKEA. Även snälla och lydiga katter är i slutändan rovdjur, man är ju inte heller hemma och passar dygnet runt. En annan fråga, är det vanligt att hamstrar gnager på sina lådburar? En rymmare när man inte är hemma känns väldigt osäkert . Har inte ens hamster än, men vill ta reda på för säkerhets skull :) Tacksam för svar!
Du kan säkert ha hönsnät i flera lager på ett nätlock, och flera pinnar som stödjer nätet. Eller borra massa håll i locket, men skära håll högt upp på sidorna och ha dubbla hönsnät där.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag har nät på mina burar och det har hänt att katten hoppat upp men han kan inte "ta sig in" eftersom nätet är alldeles för litet. Samt att han oftast har legat på buren och bara sovit när jag hittat honom. Det händer väldigt sällan att han är på mina hamsterburar eftersom jag tydligt lärt katten att hamstrarna är NO NO, dock bryr sig inte katten om hamstrarna (han vill bara ligga högt upp och sova) och hamstrarna bryr sig inte om katten.. tur det!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Tack för tips!
#2 Du verkar ha haft tur! Tänkte mest om katten hoppar upp och nätet ger vika av tyngden, men det kanske är hyfsat stadigt? Vad har du för nät och hur är det fastsatt? Tycker byggvaruhusen är en djungel, men får väl fråga när det är dags.
Har aldrig haft hamster innan men hade gerbiler för några år sedan. Då brydde de sig måttligt om varandra, tittade genom glaset osv men gerbilerna var orädda och katterna "attackerade" aldrig.
Jag har sånt nät man kan köpa på granngården, hålen är typ 1 cm. Dom sitter på utsidan och är fastsatt med ståltråd. Jag skar ut en fyrkant för själva nätet och sedan runt den fyrkanten gjorde jag små hål (bara så pass att tråden gick igenom) där jag trädde igenom ståltråd som jag sedan tvinnade ihop med själva nätet med hjälp av en tång och stark sambo (😂). Min vuxna katt kan lätt gå och ligga på nätet utan problem. Han kan inte heller få ned tassen då hålen är på tok för små så om du ska ha nät :
1. Ha nät med små hål så katten inte kan få ned tassen i buren
2. Se till att nätet sitter på utsidan eftersom resten av locket tar emot tyngden. Om det sitter på insidan finns det större risk att det ger vika.
#4 Åh, låter bra! Har också tillgång till stark karl om det skulle behövas :P Återstår att se hur händiga vi är.
Har din/dina gnagt på själva lådan någon gång? Är orolig över rymningsrisken med plast, glas är ju säkert på den punkten :)
Väldigt många använder SAMLA lådor, och jag kan inte komma på en enda tråd där det nämnts att hamstrar gnagt sig ut(endast gerbiler).
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#5 Inte en enda gång och då har jag haft vuxna som ungar i SAMLA🙂
#6 Har faktiskt sett några trådar som handlar om det "varning för samla" och liknande. Men antar att det är individuellt hur gnagiga de är, om de har annat att gnaga på, blir aktiverade osv.
#5 Vilken tur! :)
Jag tror man får testa och se hur det funkar för just sin egen hamster. Går det inte får man byta bur 🙂Jag har en som absolut måste bo i akvarium medan en annan ska bo i duna. Det märker man!
#9 Haha okej, det verkar alltså vara väldigt individuellt :) Ska testa med buren jag har först, blir det för litet (60x40) blir det samla eller ett större akvarium!