Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2127 ggr
Flöffo
2014-08-31 12:24
0

Stamtavla?

Undrar lite hur det är med stamtavlor. 

Hur får man en stamtavla? Måste man vara registrerad i t.ex SHF?  

Vad är skillnaden på en äkta och en oäkta stamtavla? Är det så att det är något som inte är tillåtet om man har en oäkta stamtavla?

Om vi säger att jag har två hamstrar, båda ifrån uppfödare och med stamtavla och jag bestämmer mig för att para dom. Sedan gör jag en egen stamtavla till ungarna. Kan en annan hamsteruppfödare då köpa någon av ungarna utan att klassas som oseriös och använda i avel? Om nu dom ungarna utan stamtavla får ungar, hur kommer det se ut i dom ungarnas stamtavla för föräldrarna? Kommer det bara vara ett vitt hål eller vad? Blev lite rörigt där men hoppas ni förstår. 

Skicka gärna bild på stamtavla, hemmagjort som inte. :)

//Flöffo

Fiona1234
2014-08-31 12:49
0

För att få en registrerad hamster med stamtavla så måste man vara registrerad i en förening, tex SHF eller SDS.

En äkta är en utskriven stamtavla med föreningens stämpel på, en oäkta kan tex vara en hemmagjord.

Ja, det kan dom. Köparen kan även registrera in det djur dom köper själv, för att sedan få fulla stamtavlan ifrån djurets föräldrar 🙂

En dålig bild på min ena honas stamtavla, nere i hörnet ser du stämpeln, men valde att inte ta med hela för då ser man adressen till uppfödaren 😉

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Flöffo
2014-08-31 13:58
0

#1 Okej. Tack så mycket för svaret! 🙂

//Flöffo

Cireea
2014-08-31 15:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fast en "oäkta" stamtavla är ju inte dåligt eller fel. Hemmagjorda har vissa uppfödningar som inte är medlem i SHF men som ändå för en stam på de djur de avlar på, jag har hemmagjorda stamtavlor eftersom jag håller koll på stammarna men inte är reggad (eller medlem) i SHF:

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Flöffo
2014-08-31 16:36
0

#3 Okej. Tack. 🙂

Vad står siffrorna innan f. för? Ex 13-L288

//Flöffo

Zaviie
2014-08-31 17:05
2

Fast ni glömmer att ALLA djur kan ha stamtavla, man kan göra en mycket enkelt själv, vilket är helt okej. Däremot från förening (tex) får man ett registreringsbevis inklusive stamtavla. Registreringsbeviset visar på att djuret är registrerat och har ett registreringsnummer. Det finns även de som registrerar sina kullar men skapar egna stamtavlor, det är alltså inget som är Oäkta med det :)

#4 "Vad står siffrorna innan f. för? Ex 13-L288"
det är hamsterns registreringsnummer. 13 är året den är född L är för långhår och 288 är individnummer :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Flöffo
2014-08-31 17:33
0

#5 Okej, tack så mycket. 🙂

//Flöffo

Cireea
2014-08-31 17:38
1

#5 Exakt 😃

En del menar bara att egengjorda stamtavlor är oseriöst 😕Tycker det är fult att säga så, stamtavlan definierar inte uppfödaren och dess uppfödning.

tilde.wahlgren
2014-09-07 10:23
0

om man gör en hemmagjord stamtavla kan man ställa ut hamstern i stansar klass alltså om uppfödaren gjorde egna

Hjärta SVEA Hjärta 

Flöffo
2014-09-07 10:26
0

#8 Är det en fråga eller säger du det? 🙂

//Flöffo

tilde.wahlgren
2014-09-07 10:35
0

fråga🙂

Hjärta SVEA Hjärta 

Flöffo
2014-09-07 11:52
0

#10 Okej. 🙂

//Flöffo

[Nikodemus]
2014-09-07 12:05
0

Har ingen stamtavla på mina djur men tänker avla på dom ändå för det går …

neapeaw
2014-09-07 12:20
3

Fast stamtavla är ju inte bara bevis på att man ver föräldrar och färger? Reggar man sina djur i svenska hamsterföreningen så kan man ju gå tillbaka och kolla stamboken långt bak. Det kan du ju inte med en hemmagjord om köparen inte Reggar senare då. Med det menar jag inte man är mindre seriös om man har en hemma gjord stamtavla. Men jag ser de som en stämpel att man följer shfs rekommendationer och avtalat på djur som håller standarden. Är man helt utan stamtavla och ingen koll bakåt då tycker jag man är oseriös då bryr man sig inte om va som ligger bakom och vet då inte alls vad du avtalar på. De är alltså om man inte har någon form av stamtavla på sina djur. Detta är MIN åsikt.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
neapeaw
2014-09-07 12:31
0

Fast stamtavla är ju inte bara bevis på att man ver föräldrar och färger? Reggar man sina djur i svenska hamsterföreningen så kan man ju gå tillbaka och kolla stamboken långt bak. Det kan du ju inte med en hemmagjord om köparen inte Reggar senare då. Med det menar jag inte man är mindre seriös om man har en hemma gjord stamtavla. Men jag ser de som en stämpel att man följer shfs rekommendationer och avtalat på djur som håller standarden. Är man helt utan stamtavla och ingen koll bakåt då tycker jag man är oseriös då bryr man sig inte om va som ligger bakom och vet då inte alls vad du avtalar på. De är alltså om man inte har någon form av stamtavla på sina djur. Detta är MIN åsikt.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Flöffo
2014-09-07 14:32
0

#13 Okej. Jo jag håller nog med dig. Men alla uppfödare börjar ju någonstans, och senast jag läste måste man ta några kullar innan man får registrera sig så då kanske man inte kan ha en riktig stamtavla i början. :)

//Flöffo

neapeaw
2014-09-07 15:04
1

#15 du kan ha riktiga stamtavlor från första kullen, bara du har reggade föräldrar och är medlem, behöver inte vara reggad uppfödare för att få registrera dina bebisar :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Nikodemus]
2014-09-07 15:33
0

Har inte stamtavlor på mina djur

neapeaw
2014-09-07 15:41
3

#17 då bör du inte avla på dem alls :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Nikodemus]
2014-09-07 15:44
0

Jo de går att avla utan stamtavla

neapeaw
2014-09-07 15:46
3

Absolut det går, men man bör inte om man inte har någon bakgrundskoll

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Nikodemus]
2014-09-07 15:50
0

Jag behöver inte ha nån stamtavla på mina …

neapeaw
2014-09-07 15:58
2

Okej, synd att du inte inser att de kan skada djuren..

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Nikodemus]
2014-09-07 16:10
0

Nej de gör det inte

Cireea
2014-09-07 16:11
3

Neapeaw .. sad to say : det är ingen mening att ens försöka 😕Hon vill inte lyssna.

neapeaw
2014-09-07 16:13
2

Märkt det.. Tyvärr, de är djuren jag tänker på och tycker att kan man inte tillräckligt för Att Avla ska man inte..

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Nikodemus]
2014-09-07 16:14
0

Ni vet ingenting

Tessan01
2014-09-07 16:16
3

#26 Tycks vara tvärtom…

[Nikodemus]
2014-09-07 16:30
0

Lägg av

Flöffo
2014-09-07 16:30
0

#16 Okej. 🙂

//Flöffo

Cindy S
2014-09-07 16:36
0

Ifall man skaffar registrerade hamstrar med stamtavla, de får bebisar och man väljer att sälja några utan att bli medlem eller registrera, kan köpare då registrera sina djur utan något "håll" i stamtavlan?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

neapeaw
2014-09-07 16:52
0

Om den får med uppgifter på mamman och pappan, dvs reg nr :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Tessan01
2014-09-07 16:58
1

#28 Du med =) Ursäkta för OT i din tråd, Flöffo :(

Michaela-N
2014-09-07 17:07
0

Vad är vitsen med att kunna följa en hamsters stam långt bak? Förstår att man vill ha stamtavla på hundar, hästar och möjligtvis katter men har lite svårt att förstå varför den är så viktig på hamstrar. Det är inte så att det står något veterinärdata där ändå…

Cindy S
2014-09-07 17:17
0

Man är säker på att få renrasiga rysk vintervita och campbells. Jag antar att man kan kolla upp släktingarna och se vad de dog av(t.ex. hög ålder och inte papova).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Flöffo
2014-09-07 17:20
0

#33-34 Det är lättare att se så att hamstrarna inte är släkt också. Om man ska avla på dom.  :))

//Flöffo

Michaela-N
2014-09-07 17:34
0

#34 stamtavla på Campbells och vintervita kan väl visst ha en poäng, men med guldhamstrar… 

De är väl inte så värst känsliga för inavel? När det dessutom finns så otroligt många hamstrar i sverige kan det väl knappast vara ett stort problem med litet avelsutbud och många inavlade hamstrar.

Cindy S
2014-09-07 17:41
0

Just ja, inavel.

Det är ju bättre att försöka undvika. Och så många uppfödare finns det inte, det kan nog hända att man råkar få tag i nära släkt och parar dem om man inte håller koll.

Jessica Jones (2015-)

neapeaw
2014-09-07 17:46
4

#36 Så många uppfödare finns de verkligen inte som avtalar seriöst och på långlivade djur? Tycker de är lite frustrerande att en person kommer och säger att stamtavla är onödigt när de ligger så otroligt mycket jobb bakom dem. Visst man kan avla tex kusiner EN gång men gör man det i många generationer så kommer de påverka hamstrarna mycket negativt. En stamtavla visar också reg nummer där du kan se i stamboken om något djur tex har avelsförbud pga tex vattenmage? Så att säga att stamtavla på guldhamster är onödig är nog att inte veta riktigt vad man pratar om..

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Nikodemus]
2014-09-07 19:07
0

Har ingen stamtavla på mina djur kommer inte ha de heller

neapeaw
2014-09-07 19:13
3

#39 ok

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Zvintos
2014-09-07 19:43
0

Med min sista kull så skrev jag faktiskt ut egna stamtavlor (eller härstamningsbevis, vad man nu föredrar att säga), även fast jag var registrerad uppfödare i SHF. Jag ville helt enkelt ha med mer saker än vad som fanns på de nuvarande stamtavlorna (men som fanns på de äldre stamtavlorna). Alla ungarna var inregistrerade i SHF och samma uppgifter som står på dessa stamtavlor stod även på mina (med annorlunda layout), men med de tilläggen som tyckte saknades.

Så en hemmagjord stamtavla behöver inte vara en oseriös sådan och behöver inte heller betyda att ungarna inte är inregistrerade.

Fiona1234
2014-09-07 20:48
2

#36 Ja, det finns mycket guldhamstrar. Men alla är nästan släkt, det är problemet.

Sedan så kan det finnas dolda sjukdomar bakom dom som inte ska avlas på, så jo, det har betydelse.

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Lojs
2014-09-08 07:11
0

#36 Om man har koll på linjerna och hamstrar från tidigare generationer så kan man ju kolla upp så en hamster man ska köpa inte är släkt med någon som man vet gett svansknyck eller sternumkrok, eller ha koll så man inte korsar ett par linjer där det funnits i båda. Eller så enkelt att man har koll på att vissa linjer varit lite större/mindre i storleken så man kan ha koll på det. Det är även intressant att kolla vilka recessiva anlag som finns längre bak i stammen, eller om det dyker upp crème-gult i en crème-linje leta upp var det kommit ifrån så man vet vilka mer hamstrar det kan finnas hos.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.