Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 370 ggr
Anonym
Anonym
0

Ändrat beteende

Hejsan! Jag är lite orolig över hur min söta guldhamster hona har betett sig på sistone. Hon är snart 1½ år.

Hursomhelst, när vi var utomlands så passade mina kusiner henne. Hon hade rymt ungefär 6 gånger, jag vet inte exakt hur. När hon väl har kommit ut ur buren så har hon fallit ner ganska långt då hon bor i en samla låda. Hon kan även ha fått i sig diskmedel mm då hon hade byggt bo i ett skåp fyllt med rengörings grejer. När vi väl kom hem från semestern så var hon inte riktigt sig själv men det var ju inget konstigt med då. Hon hade ju trots allt åkt bil mm. Nu, mer än en månad efteråt så beter hon sig fortfarande konstigt om man jämför med hur hon var innan vi åkte utomlands. Då vaknade hon alltid runt kl 19-20:00 och var vaken tills sent på natten. Nu så ser jag henne nästintill aldrig förutom när jag väcker henne för att städa. På morgonen kan jag se att hon har flyttat runt på lite spån och leksaker men hon har inte varit vaken mer än 2-3 timmar då vi hade hört eller sett henne. 

Förutom att hon har gått ner kanske 5-6 gram så äter, dricker och bajsar/kissar hon normalt. När hon väl är ute och strosar omkring i buren så är hon lika pigg som tidigare. 

Vad kan det vara för fel? 

Anonym
Anonym
0

Förlåt för min urusla förklaring, men det kanske är någon som förstår vad jag menar eller kanske känner igen sig?

Scorpio97
0

Ett och ett halvt år räknas som gammalt för hamster, och det är vanligt att dom då sover mer.

//Jessie

Anonym
Anonym
0

#2 Jo det vet jag, men det kom så plötsligt! Hon var jätte pigg innan semestern och sen nu ser jag henne inte ens varannandag!

Scorpio97
0

#2 Hon kan ha blivit stressad under tiden du var borta (att rymma bör vara väldigt stressande) vilket kan få ålders-tecknen att dyka upp mer plötsligt. Sen händer det faktiskt ändå att hamstrar blir gamla över en natt. Dom kan verka må superbra, och några dagar senare vara jätteskröpliga. 

Men om du är orolig att det är något annat som är fel, så skadar det ju inte att ringa till en veterinär och fråga. Men enligt mig så låter det som att hon helt enkelt är gammal.

//Jessie