Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 684 ggr
Trissen
0

Köpt eller "egengjord" toalåda?

När vi skaffade hamstern köpte vi samtidigt ett toalåda, hörnmodell. Han går på toan för att kissa, men jag tycker att den mesta av sanden hamnar utanför. Bytte därför till en skål (IKEAS Dinera). Kanterna på den är lagom höga, men antar att den är lite liten i storleken, då kisset hamnar utanför. Nu till min fråga; Vad använder ni som toalåda? Köpt från djuraffären? Vilken storlek och modell isåfall? Eller har du tagit någon annat? Behöver lite tips!

Scorpio97
1

Jag har en ganska stor hundmatskål i metall som sandbad som även används som toa. Undviker plast så långt det går i buren, dessutom tycker jag plast lätt kan bli äckligt (om det blir repor när hamstern gräver så kan bakterier fastna och lukta).

//Jessie

Pollyssa
0

Jag har en fyrkantig porslinsskål som toalett åt min hamsterhane, han tycker inte om Sand så han har spån i den vilket funkar bättre för oss båda eftersom han verkligen kör upp rumpan högt i hörnet innan han kissar😃, så jag lägger mycket spån så det kommer på det och inte utanför, även därför skålen måste vara fyrkantig/ha ett hörn åt hörnet på buren xD Åt honan har jag en rund porslinsskål med chinchillasand, hon ääälskar att bada och gräva i sanden, och hon använder även den som toalett. Dags att skaffa en större skål nu dock eftersom hon växer :)Tycker det funkar bra med porslin eftersom skålarna är lätta att rengöra/diska och hamstrarna varken gnager sönder dem eller kan välta dem :)

MaaariaS
0

Jag har en glas skål,funkar jättebra och lätt att rengöra 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Trissen
0

Tack för era svar! #2: Nuvarande porslinsskålen vi har är rundad, kanske därför han kissar utanför? Du skriver att du har en fyrkantig skål, kan du rekommendera var man hittar en bra sådan? Samma med vår hane, rumpan lyfts högt upp när han kissar! :-)

Trissen
0

Sitter och googlar lite och ser toalådor med stänkskydd. Den har alltså tak. Någon som har det och tycker det fungerar bra för hamstern?

uz00x
0

Min vän har en sådan med tak,skulle inte rekomendera den då henne tog toan som sitt bo… Bajsar och kisar gör den i springhjulet xd

cleia80
1

Jag har en rund större keramikskål, gammal hundskål, till en av mina hamstrar och de andra har Ikeas mixtur.  Båda funkar jättebra.

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Slugawoo
0
VickyF
0

Jag har använt lite olika "egengjorde" grejer. Just nu har min hamster en fyrkantig skål i betong-liknande material som egentligen är en blomsterkruka. Jag gillar den eftersom den är så tung att hon inte kan välta den eller flytta den 🙂

VickyF
0

Slänger med bilder på det som jag har använt tidligare.

Pollyssa
0

Det var faktiskt svårare än man kan tro att hitta en fyrkantig porslinsskål i bra storlek haha… Tittade på bland annat ikea men hade till sist tur och hittade den fyrkantiga på Coop Forum för 15 kr. Tyvärr har de inte kvar dem, i alla fall inte i just den butiken för den fanns inte när jag skulle köpa till honan :/ Tur att en rund funkade till henne. Men ibland kan sånt man inte tänkt på funka, t.ex. en kruktallrik till en  fyrkantig kruka osv :) Hoppas du hittar något, ta annars något runt men med hög kant så det inte kan komma utanför och testa om det funkar :)