Borde vi göra en "Välkommen" tråd?
Där vi skriver "Hej, roligt att du hittade hit? blabla forumregler blabla, visste du att hamstrar måste" och sen leverera det som djuraffärer ofta får fel. För det är ju ofta så att man måste upprepa samma saker om och om igen med nya ägare, och när man kommer hit som ny kan det vara svårt att läsa fem inlägg med samma sak. Bättre med en artikel med minimum-fakta(lagen om två dvärgar, ensam hamster, burmått, hjul).
Då kan jag säga, "Hej, vilken söt hamster du köpt. Här finns lite välkommsinfo" och sen ger man länken.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Som presumtiv hamsterköpare tycker jag att det låter som en bra idé 🙂!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Vore mycket bra. Bra idé.
Edit; alternativt en "vanliga frågor & svar" tråd.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja, det låter bättre. Sätta den högst upp i hamster allmänt. Vad tycker medarbetarna?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Nej, eftersom det är väldigt delade åsikter om alla rekommendationer. Man kan hänvisa till föreskrifterna men också påpeka att det bara är en rekommendation att hålla dvärghamstrar två och två, m.m. En artikel ska vara saklig och det kan den aldrig bli med faktafel och "det är synd om en ensam hamster". Men jag är å andra sidan aldrig på den här sidan, råkade bara trilla in 😉
#4 Att upplysa om lagen(guldhamstrar ska vara ensamma efter 8 veckor, dvärgar två förutom om de bråkar) och det som erfarna uppfödare och veterinärer kommer överens om är nog helt ok.
Jessica Jones (2015-)
#5 Det är ingen lag, så jag tycker inte att det är OK att ge fel information i en saklig faktaartikel. Däremot är det väl inget fel med en klistrad diskussionstråd om varför det är viktigt att man följer föreskrifterna och rekommendationer. Vad erfarna uppfödare och veterinärer kommit överens om är nog ganska omtalat.
Jaha, om du inte tror mig http://hamster.ifokus.se/articles/4d715435b9cb46221d0658d3-hamstrar-i-lagboken
Jessica Jones (2015-)
L80 , 8:e kapitlet ,§1
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare**
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1§** Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurets art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#7 Nej jag tror dig inte. Har själv pratat med min far som är advokat/domare, och det är ingen lag i sig, däremot en föreskrift kopplad till djurskyddslagen.
Men nu var det inte det tråden handlade om!
Så ifall man har guldhamstrar ihop och de sliter varandra i stycken kan man inte bli åtalad för djurmisshandel eller liknande?
Otroligt synd, jag tyckte att det behövs mer lagar för att skydda djuren. Så detta är en tandlös "rekommendation"?
Jessica Jones (2015-)
"Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."
"Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjat visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder."
"Vuxna guldhamstrar får inte hållas tillsammans. Måtten gäller minsta yta vid grupphållning av avvanda guldhamstrar i samma kull upp till 8 veckors ålder och för ensam avelshona med kull."
-Jordbruksverket L80
//Flöffo
Haha oj då. Medans jag satt och leta rätt på info hade folk visst redan hunnit skriva innan mig. ^^
//Flöffo
#10 Absolut inte!!!! Den ska i högsta grad följas. Du kan få påföljd för att bryta mot L80 (böter eller fängelse på 2 år som max). Men det är ingen lag. Tyvärr. För ja, det behövs fler lagar för djurskydd. Men jag är en sån där ordpolis och en lag är inte en bestämmelse, föreskrift eller rekommendation. En lag är en i riksdagen bestämd regel. L80 är en myndighetsföreskrift :-) L80 tror jag innehåller både krav och rekommendationer. Du får nog ingen påföljd för att inte ha en kompis till din dvärg eftersom man har viktigare saker för sig i domstolar, men att man inte blir dömd för det gör det inte mindre viktigt att följa… Så det är inte alls så att jag är emot att upplysa folk om L80 men man ska vara saklig :-)
Jag är inte så jätteinsatt i just L80 men det finns säkert en hel del info på nätet.
#13 Om den då ska följas kan man ju säga åt nya guldhamsterägare att guldhamstrar ska vara ensamma. Annars bryter dom mot L80 vilket leder till böter eller fängelse. Det står ju klart och tydligt i L80 att guldhamstrar ska leva ensam och då är det ju inte fel att säga åt nya ägare att dom inte får ha dom två och två.
Så jag förstår inte varför man inte kan göra en artikel med bra info för nya hamsterägare? Det finns massor av info som är nödvändig för nya ägare som inte är insatta i vad som är bra och dåligt för hamstrar, är det inte bättre att då göra en info tråd där dom får all information istället för att någon råkar ta död på sin hamster?!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jaha, men dåså. Så jag ska inte säga att det är enligt lagen i framtiden. Får slå till med ett "Du kan få böter" istället. Det var när du sa att det var en rekommendation att ha hamstrar två och två som jag blev envis.
Jessica Jones (2015-)
#15 Japp, där hade jag fel! Faktiskt! 😉
Då hade vi fel båda två. :)
Lagar och föreskrifter är samma sak i mitt huvud. Det var ett tag sedan jag hade samhällskunskap i skolan, hehe.
Jessica Jones (2015-)