Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1040 ggr
Lon@
0

Köpa begagnat?

Jag vet att det finns liknande trådar tidigare men hittade inte riktigt vad jag letade efter.
Är det "bara" papovaviruset som man skall se upp med om man köper begagnat terrarium/akvarium? Är det ok att köpa ett som det till exempel har varit reptiler i?
Hur är det med leksaker?
Om man INTE har guldhamster, är det några andra sjukdomar/smittor som man bör se upp med?
Och så en korkad fråga, hur välventilerat är egentligen ett terrarium? Är det inte ganska hermetiskt eller går det att reglera på något sätt?
Finns det några egentliga skillnader mellan akvarium och terrarium och har de olika för- och nackdelar (ur hamstersynpunkt)?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Shalin
0

Det var ingen korkad fråga det. Akvarium är det väl lite dåligare ventilation i än terrarium, eftersom man bara kan få ventilation uppifrån. Men man kan ju då i och för sig välja att ha ventilation i hela taket, genom att bygga en träram med nät. 

Terrarium brukar ha ventilation på två sidor och även uppifrån. Terrarium har även en glaskant på framsidan innanför glasdörrarna. På vissa är den inte alls hög, och då är det ju svårt att ha mycket Bottenmaterial till hamstern. Så det kan ju vara ett minus, att den inte är tillräckligt hög. Man vill ju inte ha en massa strö som väller ut, så fort man öppnar dörrarna, om hamstern grävt en massa :P

Sen vet jag inte riktigt vad för medel som är bäst att använda när man desinficerar saker samt hamsterns blivande hem. Men det finns det säkert någon annan som kan svara på.

Fiona1234
1

Virkon är ett säkert decifitionmedel som även tar död på viruset papova om en guldhamster med denna smittan har bott i den buren. Den tar även död på insekter/ohyra 🙂

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Shalin
0

Något sådant medel har jag aldrig sett i en affär. Vart kan man köpa det? :) Det ska jag köpa då, så jag kan använda det på det enorma terrarium jag ha, så fort jag skaffat körkort, för då har jag tillstånd att skaffa hamster ;)

Fiona1234
0

#3 Finns på granngården och apoteket har jag för mig 🙂

Shalin
0

#4 Tack för informationen :) Nu har både du och jag fått svar på medel TS :) Fråga på bara om det är något mer du vill veta.

Fiona1234
0

#5 Ingen orsak 🙂

Cindy S
0

Fungerar det på trähus?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fiona1234
0

#7 Ja :)

Lojs
1

Trots att virkon tar virus så skulle jag aldrig våga köpa hem saker som det bott en guldhamster i, även om risken är liten när man rengör med virkon så är det inte en risk jag tycker är värd att ta bara för att få en billigare bur…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lon@
0

Tack för era svar 🙂! Virkon är inga problem, det har vi i stallet ibland.
Just nu lutar det åt en kinesisk dvärghamster så papovarisken behöver jag inte "bry mig om" men att skura av eventuellt begagnade grejer vill jag förstås göra ändå.
Var och kikade på lite olika terrarier och akvarium + inredningar idag, vill ha nuuu fast jag vet att det passar bättre om jag väntar något halvår eller så.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!