Bästa underlag & foder.
Ge mig ett tips på bästa underlag till en dvärghamster och på bästa köpefodret? när kan man ge lite extra gott typ en vindruva eller en bit hundfoder?^^
Vill också veta om man kan göra hus av mjölkkartonger typ eller lägga in toarullar som rör dem kan springa i? tack för svar :)
Hamster Complete är ett jättebra och ganska billigt Foder. Det jag gillar med det är att det är bitar som alla ser likadana ut, så man slipper riskera att hamstern bara äter det godaste och lämnar det nyttigaste.
Jag blandar i lite valpfoder i mitt hamster complete, sen kan de då och då få nån bit grönsak, kokt potatis eller liknande som extra gottis, och solrosfrön när jag vill kela med dem =)
Mjölkkartonger funkar jättebra som hus, och tomma toarullar tycker jag du ska lägga in massor av, för de är jätteroliga som tunnlar åt dem =)
Justja, underlag.. Jag skulle avråda från vanligt burspån, för det dammar en del och dvärgisar får lätt problem med luftrören. Jag använder lättströ som också är en typ av träspån men som dammar mindre.
Jag tycker att det bästa underlaget till i princip alla gnagare är hampaströ/lättströ som går att köpa för 150 kr på Granngården, så får man en bal på 20 kilo. Det är dammfritt och näst intill luktfritt och alltså väldigt bra för djurens känsliga luftvägar. 🙂
Jag tycker att du kan köpa Hamster Complete (bifogar bild här nedan) för att det har en bra sammansättning av näringsämnen.
Du kan absolut göra hus av mjölkkartonger och använda dig av toarullar som tunnlar. Jag har många toarullar till mina vintervita och de älskar dem! 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Hamster Complete är superbra, som #1 och #2 också säger :D Minihamster Narure är också bra och innehåller mycket som hamstern äter i det vilda såsom torkade örter, gräsfrön osv. Jag ger både Hamster Complete och Minihamster Nature. Fast Minihamster Nature brukar jag blanda med undulatmat, torkade persiljestjälkar, havre, johannesbröd och hundmat ;) Jag använder Carfresh och tycker det är superbra! Det är verkligen supermjukt! Hamstrarna gräver gångar som bara den! Hampaströ är också bra, fast JAG tycker det luktar lite skumt. Alspån är också bra fast oftast dyrt och inte så grävvänligt :P
#2 Får man fråga om vart man kan hitta sådant billigt hampaströ i Granngårdens hemsida? Tänker mest på att det är gratis frakt tills idag :)
don't let anyone destroy your happiness 
#4 Tyvärr så finns det inte att hitta på hemsidan, utan man måste köpa det i butik… :/
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Åh, men tack ändå, snart blir det en tur till granngården! har för tillfället toalätt som nu känns för hårt 
Mitt tips till den som startade tråden är ex. carefresh, spån om din hamster inte är långhårig & hampaströ/lättströ.
don't let anyone destroy your happiness 
#2 Vet du hur många liter de 20 kg är ungefär :)?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#7 Det är en duktigt stor förpackning. Skulle jag gissa så mellan 18-20L kanske? Kanske lite mer..
Min förpackning är halvfull, men måtten på förpackningen är 30x40x80 ungefär.
När den är full, alltså.
Hur mycket hundfoder blandar ni in i er hamster complete ungefär :)?