Sova i en glasburk?
Jag har en liten dvärg. Hon är 8 månader. Jag satte in en glasburk i buren och la papper i för att hon skulle jobba lite för materialet. Och för ny inredning. Men nu sover hon i den, hela dagarna. Hon mer eller mindre älskar den. Och nu har jag inte hjärta och ta ur den. Hon sover dessutom med huvudet utåt mot öppningen. Är det farligt på något sätt? Mvh Amanda och Lilly (hamstern)♥
**//Amanda
Det som kan hända är att det (särskilt nu när det är varmt) bildas kondens inne i glasburken pga. hennes egen kroppsvärme och bildas kondens så blir det fuktigt och det kan i sin tur leda till en förkylning som i sin tur kan leda till lunginflammation. 😕
Så hade jag varit du så hade jag tagit ur glasburken och stoppat in något av trä istället. Och vill du att hon skall få jobba lite för att få fram bomaterialet så kan du proppa en tom toarulle full med toapapper och sedan måste hon jobba och slita lite för att få ut det. 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#1 Okej, tack för tipset! Jag ska prova de. Jag har ett hus av trä till henne också. Men hon väljer burken och sen hörnen på buren. Hur märker man att dom är förkylda? Mvh Amanda och Lilly
**//Amanda
#2 Så lite så!
Jag tror helt enkelt att det är bäst att plocka ut burken och sedan kan du ju lägga in fler toarullar och en liten äggkartong så att hon kan klättra omkring i det. En del av mina vintervita sover gärna under äggkartongerna. 🙂
Du kan se det genom att hon har porifyrin runt nosen eller ögonen, det ser oftast ut som röd/rosa snor. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Om hon skulle få för sig att proppa burken full med spån/toapapper så finns det även en kvävningsrisk, förutom förkylning som fuzzie nämner.
Så jag rekommenderar också att du tar ut den (:
//Jessie