Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1450 ggr
Jollabolla
2014-08-04 00:54
0

Fleece som bottenmaterial

Det är så att jag har blivit sugen på att skaffa hamster igen men tänkte fråga lite innan om det skulle funka att ha fleece som Bottenmaterial. Det är nämligen så att jag är damm och kvalsterallergiker och känner att jag klara fleece bättre än olika ströer. Det jag i så fall tänkte var att ha en större fleecefilt som Bottenmaterial och sedan men kanske ha i en låda eller någon begränsad yta med något slags strö så att hamstern ändå får tillgång till att kraffsa och sådär. Sen kommer jag ha olika material som bomaterial men det finns ju mycket att välja mellan. Har sökt runt och hittar folk som tycker fleece är perfekt och vissa som tycker det är ett stort "NEJ". Så min fråga är om ni tror att en hamster skulle kunna vara glad med fleece som Bottenmaterial. ;)

[MikaelaR]
2014-08-04 01:11
0

helst så ska hamstern också ha en skål med Sand att gräva/bada i.

Du får vänta på svar av någon här inne :) jag har ej koll.

Cindy S
2014-08-04 01:13
0

Har du prövat hampaströ(tydligen det bästa ströet) eller toa-lätt(vilket är papperspellets)?

Jag antar att det beror på ifall du får en hamster som gnagar på fleecen eller inte, jag är ingen expert på det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Jollabolla
2014-08-04 01:38
0

#1 Ja det har jag också tänkt ha, men jag tänkte lite mer på vad jag ska ha för bottenmaterialet i hela buren. :)

Jollabolla
2014-08-04 01:43
0

#2 Toa-lätt använde jag i toalådorna när jag hade råttor och det funkade ganska bra. Jag tänkte bara jag tycker det är ett lite hårt material, fast det kanske det inte är egentligen. För annars kanske man hade kunnat ha halva buren med fleece och andra halvan med strö som kunde fungera som en stor toalåda ;) Har sett ibland där folk använder något som ser ut som små mjuka bitar av rivet papper nästan som konfetti. Vet inte om det är något man kanske kan använda.

Cindy S
2014-08-04 01:48
0

Det kanske är carefresh du menar, som liknar konfetti?  Det brukar rekommenderas. Du kan kolla denna tråd http://hamster.ifokus.se/discussions/53de0b9d8e0e74770b001bb3-vilket-ar-eran-favorit-underlag?discussions-1

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Jollabolla
2014-08-04 08:04
0

#5 Ja det var det jag menade, tack så mycket. Det får jag nog kolla in för det verkar också ganska bra som Bottenmaterial. :)

tofflans
2014-08-04 14:54
0

Tycker inte du ska ha fleece som underlägg. Ha toalätt med en storgrävskål eller carefresh istället. Finns också Fitch bedding. Som är för små djur, man kunde beställa det någon stans men minns inte var. Iallafall det var mycket billigare än carefresh. (dock så finns det bara i vitt) + Så är det återvunnet papper så det är miljövänligt också :)

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

[PrincessDiva]
2014-08-04 14:57
0

Vet inte om det gäller hamster, men på marsvin finns det en lag där du måste ha minst halva buren med naturligt bottenströ.

Jollabolla
2014-08-04 16:59
0

#7 Bara en fråga, är det någon speciell anledning till varför du inte tycker fleece är bra? :P Intressant, jag kollade upp Fitch bedding och det verkade och vara riktigt bra, tror det är något som min allergi skulle klara bättre också. Plus att jag tycker det verkar vara ett lite mjukare och bekvämare Bottenmaterial. Fast vet inte riktigt hur det är med hamstrar, är de känsliga för hårt underlag? Fast de kanske boar så mycket att de får det mjukt ändå ;)

Jollabolla
2014-08-04 17:05
0

#8 Jaha det hade jag ingen koll på, ska läsa lite mer om det så jag får ännu bättre koll. :) Men nu är fleece inte är så aktuellt längre eftersom jag fått höra om fler intressanta Bottenmaterial men tack för att du berättade :)

Cindy S
2014-08-04 17:08
0

Vet du hur man redigerar inlägg? Man har musen över inlägget och då dyker ordet hantera upp. Klicka på den och redigera ifall du har något nytt att säga några minuter efter du publicerat ett annat inlägg, så det inte blir dubbelt.

Jessica Jones (2015-)

tofflans
2014-08-04 17:15
0

Jag tycker inte man ska ha fleece till hamstern då i det vilda så lever den i gångar under marken. Därför tycker jag du ska köra med t.e.x fitch bedding då hamstern kan gräva mer. Och sen så kanske hamstern kommer börja gnaga på filten, det är ju inte så kul :P Och kisset kommer nog också börja lukta, om hamstern inte är väldigt bra på att använda ''toa'' Fast egentligen så kanske fleece skulle kunna gå, men jag skulle inte använda det. Men jag kan ju inte säga så mycket om fleece då jag aldrig har provat själv. Hoppas iallafall att du hittar något som funkar för dig. :)

Jollabolla
2014-08-04 19:36
0

#11 Oj det visste jag inte, det måste jag komma ihåg att göra sen. Men sitter i bilen med mobilen så jag tror inte det funkar på den men tack så mycket för att du sa detta :) #12 Jaha, ja det är klart. Då är det nog bättre om jag har fitch bedding eller något sånt ju. Men ska man ha djupt med Bottenmaterial till en hamster? För vi har haft 2 hamstrar när jag var yngre men jag kommer inte ihåg att de grävde så mycket, de hade sitt bo där de sov men annars så stökade de inte särskilt mycket. :)

tofflans
2014-08-04 20:25
0

Jag sätter mycket Bottenmaterial, kanske en decimeter ungefär :)

tilde.wahlgren
2014-08-04 20:26
0

🙂

Hjärta SVEA Hjärta 

Scorpio97
2014-08-04 20:31
2

På grund av risken att hamstern gnager på det och får i sig det, eller fastnar i eventuella trådar (som kan bli om hamstern gnager på det) så tycker inte jag att fleece är ett bra material åt hamstrar.

//Jessie