Renrasig hamster?
Jag vill köpa en renrasig hamster vet inte om det kallas renrasig när det gäller hamster dock. Jag undrar hur kan jag vara säker på att den är det?
Ska Den ska vara registrerad i någon rasklubb och fått stamtavla därifrån eller tänker jag rätt? Är det till exempel: http://www.hamsterforeningen.se/ eller http://www.dvarghamster.se/ Som funkar?
Eller vad ska jag titta efter? vill bara kolla att jag köper rätt.
Jo, man kan säga renrasig. Hos guldhamstrar så är alla renrasiga, då det bara finns en art. Men dvärghamstrar kan bli hybrider, och djuraffärsdjur klassas oftast som hybrider.
Vad för hamster är du ute efter? En guldhamster eller dvärghamster? Men kolla på www.hamsterforeningen.se för där får man inte avla hybrider, och dom har bra regler för hur uppfödaren ska ha hand om sina djur för att få vara uppfödare hos dom. Man ska få med stamtavla när man köper hamstern (eller om den skickas i efterskott), så man kan se vad den har för stam bakom sig. :)
Du är välkommen in till http://svenskahamsterforeningen.ifokus.se/ för mer hjälp och svar om du har mer frågor. :)
Hos den andra föreningen vet jag inte hur det är att bli uppfödare.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Så på SHF får man ej avla hybrider men man kan få det på andra föreningar?
Okej.. då vet jag, är ej säker ännu på vad det blir men lutar åt dvärghamster
#2 Jag kan inte svara på den frågan, då jag inte är medlem andra föreningar. Men värnar man om hamsterns framtid så avlar man ju bara renrasigt.
Finns ju även uppfödare som registrerar sina hamstrar hos SHF för att få stamtavla, och skulle väl säga att det är samma där. Kanske någon som avlar Hybrid, men dom flesta gör det inte.
Mvh,
Om du ska köpa en guldhamster så blir den ju renrasig oavsett. Det finns många oregistrerade uppfödare, bland annat jag själv, som föder upp guldhamstrar med fina stammar och dom har egengjorda stamtavlor, med andra ord så får ungar med sig stamtavlor som visar sin bakgrund. Så bara för att man inte är medlem i SHF eller någon annan förening betyder det inte att djuren är sämre för det eller att ens uppfödning är dålig på något sätt. Det finns ju ingen lag som säger att hamstrar måste vara registrerade. Det är en smaksak.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Varför blir just guldhamstern renrasig oavsett vad skiljer dem mellan dvärghamstrarna?
Men vad ska man titta efter då om man vill ha en renrasig hamster? så man inte får en Hybrid tänkte jag… Sorry om jag säger något fel är inte så insatt i ämnet - ännu ;)
#5 För det finns bara en art och det är guldhamster. Sen säger ju djuraffärer lite allt möjligt.
Och som svar till #6, en seriös uppfödare. Det är väl det som är fördelen med att kolla hos en förening, för dom har lite koll på sina uppfödare, men som #4 säger så finns det bra uppfödare som inte är med alls i en förening.
Jag skulle först kolla upp vilken art jag skulle vilja ha, sen kolla efter uppfödare (inte bara en) utan kolla noga. Hittar jag någon som låter vettig skulle jag höra med den uppfödaren, ev åka och kolla hur dom har det, träffa djuren. Även kolla vad andra säger. Men mycket är väl att lita på magkänslan. :)
Mvh,
fanns inte så många uppfödare i shf :/ inte registrerade.
Ifall du har något att tillägga några minuter efter att du publicerat ett inlägg kan du redigera inlägget istället för att skriva två inlägg på raken. Håll musen över inlägget och klicka på hantera.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#8 Näe, det är dåligt med dvärghamsteruppfödare, tyvärr.
Men det går ju att kasta ut en liten annons här, eller på facebook att du söker dvärghamster, och ta det därifrån. :)
Mvh,
#9 Jag vet det redan vart medlem i flera år på iFokus men jag gör såhär…
Om du är intresserad av guldhamster så har jag några otingade ur min Game of Thrones kull, bor i Stockholm :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Fiona jag Mejlar dig :)
#13 Toppen! Ska svara nu :)
Skrev till din hemsida tror jag :)
#15 Har svarat :)