Guldhamster eller dvärghamster? Varför?
Vad tycker ni och varför, guld eller dvärghamster?
Båda är mysiga, har haft både och. Jag tycker personligen att dvärghamstrar nästan är lite för små, och min som jag hade han var jättegullig och så men gick inte att lyfta upp utan handskar. Dessutom var vi tvugna att klippa hans klor då de växte rätt så fort. Som tur var hade jag en mininagelklippare som jag använde på honom. Annars var han jättesöt och gullig! :)
Guldhamstrar har ju roligare färger skulle jag säga, de är lättare att hålla koll på då de är större vilket gör att om hamstern skulle rymma är det betydligt lättare att hitta en guldhamster än en dvärg. Har även upplevt guldhamstrar som mer lätthanterliga, och jag har för mig att de även lever något längre. Finns väl inga nackdelar med guldhamstrar tycker jag. Överlag så lever hanarna längre än honorna kan också tilläggas, tror det gäller både guld- och dvärghamstrar.
Tycker inte riktigt man kan klumpa ihop dvärghamstrarna, då dom fyra arterna är rätt olika.
Har inte haft guld själv, har bara träffat på kompisars. Dom har allihopa varit från djuraffär, och tyvärr också rätt "otrevliga" och bitiga.
Sen har jag haft en ensam VV från djuraffär. Världens mysigaste, som gärna satt i knät när man satt i soffan. Efter det var det tre robbar (två från djuarffär, en egenuppfödd). Otroligt intressanta att titta på, men totalt ointresserade av att gosa och mysa. Nu har jag en ensam Campbells (hade två, men hans bror dog tyvärr), också väldigt mysiga.
Enda hamstern av dessa som har bitit mig, är en av robbarna. Hon blev tyvärr aggressiv i buren efter att ha fått en kull (fick olika kön från djuraffär, vilket resulterade i en oplanerad kull). Annars har dom allihopa varit väldigt trevliga, även om ingen av robbarna varit intresserade av att gosa (vilket jag inte heller förväntade mig)
I allmänhet föredrar jag dvärghamstrar. Har som sagt dåliga erfarenheter av guldar, även om jag är övertygad om att det finns underbara guldar också, dessutom tycker jag dom är för stora. Dessutom tycker jag det är väldigt trevligt att dvärgar ska bo flera tillsammans. Dom är aldrig ensamma, och det finns få saker som är bättre än att sitta och titta på när dom tar hand om och putsar varandra. Det kan man inte få med en guldhamster.
//Jessie
Juste ja, dvärgar kan man ju ha tillsammans det är ju en stor fördel tycker jag också, så länge de kommer överens! Min dvärg köpte jag enbart för att var var mobbad av sin burkompis på djuraffären. Den bet honom jättemycket och det var så hemskt att se! Jag hade ju såklart erfarenhet av hamster innan så även om det låter som värsta spontanköpet så var det inte riktigt så. Hade köpt en ny hamster förr eller senare ändå.
Har både guld och campbells, båda charmiga som tusan, men mkt olika så det beror på vad man vill ha.
Guldhamstrar är i mer behändig storlek tycker jag, lite mindre skötsel (klor, specialkost m.m vilket naturligtvis kan behövas på guldhamster också men inte i samma utsträckning). Långhårig guldhamster kan dock kräva lite pälsvård om man lyckats få en bra pälsad filur.
Guldarna lever solitärt, dvs ska absolut inte ha sällskap, medans campbells (och vintervit och roborovski) oftast vill ha sällskap. Mina guldar är något mer kontaktsökande och sociala, men det är ju också väldigt individuellt. Mina Campbells smakar ofta på en, dock inga bett.
Hoppas det var till någon nytta :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
jag föredrar guld de är lite och ta i och är vanligtvis
lättare tama det finns säkert tama dvärgisar men guldisar är speciella
SVEA