Lite om död
Jag har en hamster som är 1 o ett halvt år Jag undrar om hur länge en guldhamster lever normalt . Hur ser man att man måste avliva och hur ser man att den är döende. Har fastnat för att han ska dö snart. Fast han är helt frisk
Man brukar säga att guldhamstrar lever ungefär två till två och ett halvt år. Det varierar såklart mellan varje individ. Att avliva en hamster skulle jag säga är en sista utväg, om hamstern är sjuk och man har rådfrågat en veterinär så kan det hända att det är nödvändigt, skulle inte säga att man avlivar ett friskt djur som endast är gammalt, om den inte märkbart lider då klart. Jag tror att det varierar på individen om den visar att den är döende, vissa blir nog bara slöare och andra kanske man inte märker något på. Jag tycker att du ska försöka njuta av tiden ni har, din hamster är inte så gammal så försök att inte oroa dig och ta vara av tiden då de små finns hos oss!
Mvh Mikaela
Våran guldhamster vart 4 år gammal han dog av ålderdom. Vi lätt han springa på golvet lös ibland med omtanke. Han var jätte snäll och go. Men dom brukar bli ofta 2 år gamla.
Vi köpte honom när han var 6 månader.
Tack alla