Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1270 ggr
Ulltussa
2014-07-08 21:55
3

Hamster och värme

Hej på er! Nu när det är så varmt så är det lite jobbigt för alla, små som stora. Min hane lider mycket av värmen och fick idag köra operation rädda hamster då han var helt apatisk av värmen. Satte en kylklamp mot sidan av buren (utsidan) och han kröp dit så fort han orkade och la sig så nära väggen han kunde. Nu bor mina två i källaren där det är några grader svalare. Hur går det för era små? Ni kanske har några tips att dela med er av på hur man underlättar för sina små nu när sommaren och värmen är här ^^

Mvh Mikaela

philippazon
2014-07-08 22:36
0

Får man låna tråden lite och fråga en sak.. Jag har satt en kylklamp mot burens utsida och lagt en handduk emellan men det är endå fuktigt på insidan av buren? Är det farligt eller bara blir det så?

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Ulltussa
2014-07-08 22:57
0

Vet inte faktiskt, har aldrig haft det problemet, men någon annan kanske har koll ^^

Mvh Mikaela

jossa5
2014-07-08 23:54
0

Man kan ställa fläkt framför buren (gärna med isklampar framför). Dock får det ju inte bli drag på hamstrarna. 
Man kan ställa in sandbad i kylen så den blir svalare. 

#1 Det är väl inte farligt, men kanske lite obekvämt om spånet blir blött och du måste byta ut den. Om du viker handduken dubbelt kanske det går bättre? Det blir fortfarande svalt, men förhoppningsvis ingen fukt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

ebbamedruby
2014-07-09 14:59
0

Jag har en fläkt som är 1 meter hög ungefär, jag lägger den ner på golvet och riktar den mot buren så blir det lite svalare. Har också ställt sandbadet i kylen, det tyckte hon om. Jag har dock inte märkt så mycket skillnad utom att hon är lite mindre aktiv.

ebbamedruby
2014-07-09 15:03
0

Har dock tänkt på en sak. I huset lär det ju vara rätt varmt, så jag har tänkt att om det blir varmare tar jag bort huset så får hon bygga ett bo av toalettpapper.

Pixie Dust
2014-07-09 15:35
0

Lägg in en flat sten i buren, som är sval för hamsterna att sitta på. Antingen en ni hittat ute eller köp en lagom stor akvariesten. Eller gör som det här tipset; http://www.pinterest.com/pin/388435536582671230/

jossa5
2014-07-09 16:15
0

#5 Ja, det är ju också en bra ide. 

#6 Mm, jag försöker hitta åt en bra marmorsten i lagom storlek, men antingen är dom jättedyr och jättestor, eller så är dom minimala… :/

Mvh,

[[Hamsterby]]
2014-07-09 20:39
0

Vi brukar låta fönstret vara öppet en stund. Hamstrar ska ha lagom värme i rummet.

jossa5
2014-07-09 21:45
0

#8 Jo, det är klart hamstrar ska ha lagom värme, men när det är så varmt som det har varit idag så blir det oftast varmt inomhus med, och då hamstrar klarar av kyla bättre än värme så gör det inte så mycket om man kan ha svalt runt buren iaf.

Mvh,

Tessan01
2014-07-09 22:00
0

Du kan ta stenar och sätta i kylen/frysen. Sedan in i buren. Kan göra ett par ggr ;)

Ulltussa
2014-07-09 23:32
0

Ni har superbra tips tycker jag!

Mvh Mikaela

Lojs
2014-07-10 00:13
0

Mina hamstrar har turen att bo i lägenhetens svalaste rum, fönstret är stängt och det hänger en ljus linnegardin för hela fönstret som gör att det är lite mörkare och riktigt svalt och skönt inne hos dem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jentrjenny
2014-07-10 07:43
0

Tror inte min hamster tycker det är speciellt jobbigt med värmen för jag har vid flera tillfällen ställt in kalla sandbad, kalla grenar osv men han bryr sig inte så mycket om dom utan går och lägger sig på sitt vanliga ställe istället ^^