Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1855 ggr
[eevie Z]
2014-07-02 00:52
0

Kastrera hamster?

OBS! Inget jag någonsin funderar på att göra om det nu ens är möjligt, så oroa er inte!

Jag bara funderade lite, om det ens är möjligt att kastrera sin hane, skulle ni gjort det? Tänker mest för dvärghamstrar som går i par eller mer, hade det varit något ni hade kunnat tänka er göra?
Varför? Varför inte?

OBS! Åter det är inget jag själv ens funderar på att gör om det ens är möjligt, det var bara något som slog mig i min ensamhet på sommarlovet! :)

Ellenwik
2014-07-02 01:05
1

Om man nu hade kunnat det (vilket jag faktiskt inte vet om det skulle vara möjligt) skulle jag inte göra det. Tycker att det är ett för stort ingrepp för en liten hamster och risken för att hamstern ska avlida eller få en infektion senare är nog mycket hög. Då är det smidigare och bättre att sära på hamstrarna istället. Bra fundering förresten! :)

BlommaHälsningar från oss Blomma

jossa5
2014-07-02 07:40
0

I Sverige görs det inte, då det är ett så litet djur. Riskerna är väl större än vad man kan få ut av det. Har dock för mig att jag läst att folk gjort det utomlands…

Men för vissa djur finns det ju kemisk kastrering att göra. Vet dock inte hur mycket komplikationer och risker det finns där. Men visst vore det väl skoj att kunna ha ett par (hona + hane) som går tillsammans utan att få ungar. 
Fast då det funkar fint att ha samkönade par, så är det väl inte så mycket att fundera över. ^^

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus