Ludde är trött...
Har frågat er tidigare men är mer orolig för Ludde nu. Ludde är 8 mån guldhamster. Senaste månaden blir han tröttare och tröttare och vill nu helst inte komma ur buren. Lyfter jag ut honom till rasthagen så lägger han sig och sover där. Han vill helst inte bli klappad, vilket iof inte är nytt. Han har kliat bort allt hår runt doftkörtlarna. Börjar han redan bli gammal eller är han sjuk? Är ju lite orolig för min älskling
sjuk skulle jag vilja säga…
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Frågan är bara vad för sjuk… Han äter, kissar och bajsar som vanligt. Men det gjorde mina honor in i det sista också trots livmodersinflammation…. Kan inte känna några knölar på honom den korta tid jag får lyfta honom.. Vet tyvärr att hans systerns
Det här med touchmobiler och skriva…. Jag vet att hans ena syster tyvärr dog vid 6 mån av troligen wet tail.
Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Men en 8 månaders hamster ska inte bete sig som en gammal döende hamster, då här den sjuk. 😕
Jag tycker att du ska höra med veterinär. För han behöver hjälp och det är vår lagliga skyldighet att ge våra husdjur veterinärvård när sådan behövs. Även små djuren.
Antingen är det något som går att åtgärda, lite medicin om du har jättetur. Eller så mår liten redan så dåligt att det är plågeri att låta honom självdö.
Han är ju mila söt! Han förtjänar att få den hjälp han behöver plutten. ❤️
Är han sjuk ska han givetvis till veterinären!! Problemet är mer att när jag ringt veterinär så har de ingen koll på smådjur och vad det kan vara. Roslagstull tycker att jag ska vänta och se… Nu har jag ingen riktigt bra erfarenhet av Roslagstull och tyckte min ena skrutta fick lida i onödan pga av dem.men de är de enda smådjursexperterna i Stockholm..
Ja tyvärr är det svårt att hitta bra smådjursveterinärer ibland. Gör en efterlysnings tråd då om förslag på bra hamsterkunnig veterinär i sthlms-området? För det måste ju finnas däromkring ändå?
Behöver ju inte nödvändigtvis vara på något av de större sjukhusen. Ibland finns det mindre veterinärkliniker som är bättre på vissa djurgrupper än de allmänt inriktade djursjukhusen. (som exempel vet jag att det finns, eller fanns i all fall för ett par år sedan, en liten vetklinik som var extra duktiga på reptiler i Uppsala)
Försöker tänka vad det kan vara, men kommer inte på något. Jag hoppas i alla fall Ludde blir bättre. ❤️
#6 Förra sommaren när min ena tjejen blev sjuk frågade jag här på sajten och fick svaret Roslagstull. Och jag körde skytteltrafik dit ned skruttan ( tråden min älskling är sjuk). #7 Tack för att du funderar vad det kan vara! Även om jag inte tror på det så ska jag också se om det är så att han inte gillar att vara på landet.. Har alla hans älsklingssaker med och så.. Men åker hem en vända snart och ser om han blir piggare…
Hej.Googla på smådjursvetetrinär,för även små behöver få hjälp om de är sjuka.Dessa små betyder mycket för ägarna.Själv vet jag hur det känns att mista sin lilla vän .Lycka till.
#9 Tack! Jag har koll på veterinär i Stockholm och har varit i kontakt med dem, men de råder mig att vänta och se eftersom det inte finns något direkt att ta på. Jag har alltid åkt in till veterinären om jag misstänker att mina älsklingar är sjuka och har inte det ekonomiska problemet. Jag ville bara höra om det kan vara så att han börjar bli gammal i tidig ålder… Men jag håller med dig att det är väldigt jobbigt när de små raringarna blir sjuka och dör.