Hårsäckskvalster?
Hej!
Min 5 månader gamla långhåriga guldhamster Ralf har fått en kal fläck på ryggen där håret är borta, man ser det bara om man stryker och blåser bort håret bredvid. Detta hände för någon månad sen också men det blev bättre och håret växte tillbaka efter någon vecka men nu har det kommit tillbaka igen. Området är inte direkt irriterat, det är en pytteliten röd fläck så det ser ut som att han har skavt på något. Men annars ser huden jättefin ut så jag funderar på om det kan vara hårsäckskvalster. Såhär står det på svenska hamsterföreningens hemsida: "Många djur bär på dom, men det visar sig bara om immunförsvaret försämras. Symptom är att de tappar päls på bakdelen och ofta ingen eller liten hudirritation. Hamstern har oftast inget obehag av det. Kan behandlas med Ivomec, men är det återkommande efter behandling så är det en kronisk sjukdom eller genetisk defekt som påverkar immunförsvaret"
Ralf verkar inte lida av det och jag har aldrig sett honom klia eller tvätta överdrivet på ryggen. Han gräver, äter och sover som vanligt :)
Har bara några bilder från förra gången det hände och det ser ungefär lika dant ut nu. Tar gärna emot tips och ifall ni också har varit med om det.
Kan vara pälsätare också kvalster.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Har bokat tid hos veterinären på måndag så får se vad dom säger och om han kan få någon medicin eller så :)
#3 Håller alla tummar och tassar att det går bra på Måndag 🙂
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus