Gnager på sängen
Hej allesammans! På senaste tiden har Ruby börjat gnaga på min säng.
Allt började med att jag en dag inte hittade Ruby efter att ha rastat henne i mitt rum - jag fick panik och började leta maniskt tills jag insåg att hon gått in under sängen, gnagt hål i själva resårbottnen och krypt in mellan plankorna. Detta hände fler gånger, trots att jag blockerade själva hålet mellan sängen och golvet med tavelramar osv.
Till slut orkade jag inte mer, så jag tog helt enkelt bort sängramen och skaffade mig en floorbed (sängen står direkt på golvet). Tänkte då att alla problem skulle vara borta osv. Men det blev bara värre då. Hon börjar bita på sängen, och lakanet. Det är ju både dåligt för mig eftersom lakanen går sönder, och för henne eftersom hon kan få i sig trådar osv. Jag har testat allt för att få henne sluta gnaga nu, under en månad: sprayat med parfym och smörjt in med krämer så hon ska avskräckas, haft tålamod och bara flyttat bort henne när hon börjat gnaga, ställt fram leksaker så hon ska leka med dem i stället, blockerat med tavlor på samma sätt osv osv.
Det här tycker jag inte är kul alls, och det blir bara värre och värre. Förut var hon ute ca 40 minuter innan hon började gnaga på sängen, men nu går det bara max fem minuter innan hon börjar gnaga på sängen. Förut hade jag Ruby ute flera timmar varje kväll, 4-5 kanske. Nu har jag nästan tappat lusten att ta ut henne, så hon får en timme ute varje kväll då hon dessutom inte stimuleras eftersom hon bara är på sängen.
Vet någon vad jag kan göra åt det här? Har ni tips? Eller möjligtvis vet var man kan köpa sängben som är 60+ cm?
PS. Jag vet att någon kommer föreslå badkar/annat rum: jag har ett badkar men Ruby blir bara stressad där i. Har ett vardagsrum men min pappa sover där så jag kan inte vara där varje kväll. Våra andra rum i huset har ett speciellt hål under garderoberna som leder till väggar osv, så där kan jag inte ha henne.
(Bifogar en bild så ni förstår hur jag menar).
Du kanske kan göra en lekhage där hon kan rastas i eller spärra av rummet så att hon inte kommer åt sängen? Vet inte riktigt hur du ska få henne att sluta gnaga men det va dom lösningarna som jag kom på :) själv har jag ingen möjlighet alls att släppa ut min hamster i mitt rum eftersom jag bor i en etta med öppen planlösning, det vill säga att jag har köket och sovrummet i samma rum. Då använder jag mig av en hage istället där han kan vistas säkert :)
Du kan köpa en pallkrage o ha henne i
Rax Hamstrar på facebook.
Rekommenderar också hage, eller att hindra henne från att gå till sängen på annat vis.
//Jessie
Jag tycker du ska köpa längre sängben som du själv föreslår. Måste ju finnas att köpa någonstans. Men frågan är om hon inte kommer ge sig på något annat istället, så det ändå är ett bättre sätt att ha just en hage som de andra här föreslår. Men man kan ju inte veta innan man prövat.
Tack för förslagen. Har tänkt på det som sista utgång, men så får det bli. :(