Är min hamster dödligt sjuk? /;
Hej, min guldhamster som är 2 år (hane) är nu väldigt ostadig och är ganska seg på att väcka.. Det tar ett tag innan han går ut från sitt bo. Han har också börjat med att ha ganska öppen mun. För någon månad sen bara var han pigg och kry och sprang runt på mitt golv utan konstigheter. Men nu dom senaste dagarna har han vinglat omkring och ramlat. Jag har märkt att han är mycket svagare i sina ben och kan inte klättra som han brukade. Är han allvarligt sjuk? Bör jag låta han somna in? Är det någon som vet vad som kan ha hänt?
Tacksam för svar!
//orolig ägare
Låter lite som min råtta :/ Snedskalle dvs, vilket ju kan bero på olika saker.
Vinglar han mycket? Och går runt i cirklar?
Ta honom till veterinär imorgon och se om det inte är försent att medicinera.
Medarbetare på Social fobi iFokus
Två år är mycket för en hamster. Förmodligen är han helt enkelt gammal, och har inte så långt kvar.
Så länge han inte verkar ha ont eller verkar plågad, så tycker jag det är bättre att han får avlida i trygghet hemma. Men det är det ju bara du som kan avgöra, om det är bättre för honom att somna in hos veterinär eller om du vill avvakta.
Om du väljer att avvakta, så kan det vara bra att ta bort hyllplan och höga grejer ut buren så han inte försöker klättra på det och skadar sig. Gör det så mysigt och skönt som möjligt för honom.
//Jessie
Han har god aptit och ser inte ut att lida, och han sitter och gnager på nätterna men han dricker dock inte lika mycket vatten längre.
Om jag inte Minns fel så visar inte hamstrar om dom har ont?
Nej, dom flesta djuren visar helst inte att dom har ont, men jag anser ändå att man kan se när dom inte mår bra. Man märker ju om dom inte kan röra sig utan besvär.
Men som sagt, det är ju något man som ägare måste avgöra.
//Jessie
Jaha då fattade jag 😀
Tanke - Hur hade du själv velat dö om du varit i din plutts situation ? : )
Jag ser allt från hamsterns perspektiv.. Känns som att min pojk mår som bäst då! 😃
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
Mina förra hamstrar och för min systers hamster har det hänt samma för och efter bara någon dag så har dom somnat in.. :/
Nu har min hamster fått somna in, han blev bara värre och kunde knappt gå. Tack för alla tips <3
#9 Jag beklagar sorgen :( Vila i frid lilla hamster ❤️
Beklagar sorgen :( vila i feed fina lilla hamster! *hjärta* Styrkekramar till dig Floppan! *kraam*