Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 432 ggr
Trollmamma80
0

Storlek på honan?

Jag funderar på om det spelar någon roll om honan man tänkt para är liten och nätt?

Visst brukar honorna vara större än hanarna?

Hon är nu 6 månader gammal och är aningen mindre och nättare än hanen jag tänkt para henne med, även viktmässigt så är hon mindre.

Är risken stor att ungarna blir stora eller tror ni att det skulle gå bra?

Förra gången, för 2 år sedan, när jag hade en kull så var honan större än hanen…det är därför jag funderar nu.

tofflans
0

jag har för mig att honan är oftast mindre än hanen men jag tror ändå att det inte riktigt finns någon speciell storlek.(?)

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

Fiona1234
0

Honorna är oftast större än hanarna, så jag skulle inte tagit en kull på nån av mina honor ifall dom är små, jag vill ha stora fina hamstrar, och inte små. Fast vissa vill ju ha mindre, men om hamstern är välmående så ska det väl inte göra något :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Lojs
0

Vad väger hon? Som #2 säger så brukar honorna vara större än hanarna, men det kan ju hända att du har en stor rejäl hane och en mindre, men normalstor hona. 

Om jag skulle avla på en liten hona eller ej beror helt på vad jag har för syfte med kullen och vad det finns bakom i släkten. Är det en liten hona i en normalstor kull så tycker inte jag det är någon större fara, man kan säga att de är "mer släkt med sin kull än med sig själv", det vill säga att avkommorna kommer mer likna föräldrarnas kullar än föräldrarna själva. Sedan kan det ju vara något särskilt man vill ha vidare från honan, hon kanske har en bra typ som kan förbättra typen hos hanen, hon kanske är från en ovanligare linje eller så, och då får man tänka på att storleken är något man får jobba med att förbättra i framtida kullar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cireea
3

Jag kan säga, då honan kommer från mig, att hennes mamma och pappa är stora och fina djur, båda med fina linjer bakom sig. Samt att djuren i kullen var rätt normalstora, dom var fyra stycken. 

Jag sa till TS att så länge honan inte är allt för liten ska det gå bra, jag vet att Nougat, som är hanen i det här fallet, kommer från en kull där alla hanar blivit riktigt stora nu när dom växt på sig, en av hanarna var dubbelt så stor som en av mina när han bara var ett par månader. Så, jag sa i alla fall att det nog inte ska vara någon fara att para dom utifrån vad jag vet om djuren och linjerna i övrigt. Sen är det ju helt upp till TS såklart 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Trollmamma80
0

Nu har jag vägt de och Athena väger 123 g och är 6 månader och 3 dagar gammal, Nougat väger 172 g och är 6 månader och 5 dagar gammal.

Min andra hane, Melker, väger 133 g och han är 3 månader och 5 dagar.

Athena är väldigt aktiv, hon klättrar på allt hon har i buren, på sin hängande klätterställning och springer i hjulet nästan hela nätterna och hon är den som äter mest 🙂

Nougat han är mer stillstam av sig, rör sig inte alls lika mycket. Han är en mer stabil liten sak med ett gott öga till allt det goda 😃

Tillsammans skulle de få jätte fina ungar tror jag, då linjerna bakåt är mycket bra och jag känner till deras förfäder på ett eller annat sätt.

Vi får se om jag lyckas hitta hennes brunst och om Nougat är intresserad, i så fall blir det ungar hos Trollmamma ❤️

Om någon är intresserad så kan ni redan nu meddela mig det så jag vet. En vet jag redan 😉. Finns i Skellefteå, men kan ordna med frakt om det skulle behövas både uppåt och neråt i landet…