Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 549 ggr
fiore
0

Grenar i frysen eller inte?

Jag har nu fått in massor av äppleträd från utomhus, ska man frysa dem först innan man ger till hamstrarna pga all insekt & bakterier eller inte? Isåfall hur många timmar ska de vara i frysen? :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Lexie82
0

Tror det brukar rekommenderas 48 timmar i frysen.

fiore
0

Fäller inte löven av?

Scorpio97
0

Några löv brukar ramla av, men jag tycker det funkar rätt bra ändå.

Föredrar dock att ha in grenen i ugnen en stund, men det funkar inte så bra med löv (brukar ge dom vid sidan av istället)

//Jessie

fuzzie
0

#2 Jo det kan de göra men då kan du ju samla ihop dem och ge som godis senare istället. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

fiore
0

Okej, tack så mycket för all svar! Måste det vara 48 timmar eller räcker det med 24? :)

fuzzie
0

#5 48 timmar för att vara helt säker på att all (eventuell) ohyra inte överlevt. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

cinna
0

Bakterierna dör inte i frysen ;)

fuzzie
0

#7 Ohyra skrev jag iallafall, har inte nämnt något om bakterier. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

cinna
0

TS frågade om hur många timmar det krävs i frysen för att bli av med bakterier, därav mitt svar. 🙂

wildalia
0

Det är salmonellan man skall tvätta bort från grenar. Finns medel att köpa hos zooaffärer. Salmonella har fåglar i sin avföring.

Lexie82
0

Jag funderar bara, en "vild" hamster får ju inte sina grenar rengjorda/frysta. Finns inte risken att man förstör djurens immunförsvar när man gör sånt åt dem? Eller är det redan borta i och med aveln?

fuzzie
2

#11 Nu är det ju mer eller mindre bara gissningar från min sida, (varning för långt inlägg), men jag tror såhär: 

Eftersom att alla burdjur lever, föds och växer upp i en mer eller mindre "steril miljö" inomhus så tror jag att det är lättare att de drar på sig sjukdomar och ohyra eftersom de inte utsätts för den risken dagligen. Så därför är nog deras immunförsvar hyfsat kasst, särskilt med tanke på hur lätt de har att bli smittade av en "enkel förkylning" från oss människor. 

Och med "steril miljö" menar jag att de endast vistas i burar där man är noga med rengöringen, har samma underlag varje gång som dessutom är behandlat på det viset att risken för ohyra är minimal. Samt att fodret ofta är detsamma utan risk för ohyra och den inredning man använder är ju även den inte särskilt riskabel. 

Så på det sättet så finns det ju inga bakterier/ohyra som de lever med dagligen och därför måste man vara noga med det man tar in utifrån så man inte lastar över bakterier/ohyra på djur som inte är van att vistas med den. Så därav kommer denna "extrema" renlighet gentemot våra burdjur. 😃 

Min lilla gissning, kanske stämmer det eller kanske inte. Den som vet får gärna svara. 😊

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Lexie82
1

Låter vettigt =)