DvÀrghamster eller guld?
Hej đ
Jag hade min söta guldhamster men förra mĂ„naden sĂ„ somnade han in, jag blev jĂ€tteledsen eftersom det var sĂ„ plötslig och han va sĂ„ ung (bara 11 mĂ„naderđ).
Jag som person orkar inte leva utan husdjur haha jag vill skaffa mig en hund men just nu sÄ gÄr det inte sÄ funderar pÄ att skaffa en till hamster men Àr rÀdd att det ska hÀnda samma sak igen.
MEN ifall jag skaffa mig Àr det bÀttre med guld eller dvÀrghamster, vilken av de Àr lugnare och aa⊠ni som har haft bÄda vilken tycker ni mest om?
Jag Àr förvirrad just nu hahaha
VÀljer du att köpa dvÀrghamstrar sÄ mÄste du köpa tvÄ dÄ det Àr lag pÄ det.
Oftast sÄ Àr guldhamstrar lugnare och lite "mer" att hÄlla i och leka med. Jag har haft bÄde dvÀrghamstrar och guldhamstrar och personligen gillar jag guldhamstrar mer. Det Àr för att jag upplever att dom Àr som sagt mycket lugnare, gosigare och lite "mer".
Sedan beror det sjÀlvklart lite pÄ vad du ska ha hamstern/hamstrarna till, om du planerar pÄ att trÀna t.e.x agility upplever jag att dvÀrghamstrar Àr lÀttare att trÀna just agility med. Guldhamstrar tycker jag Àr mycket lÀttare att fÄ tama vilket Àr ett stort plus men det Àr ju sjÀlvklart olika frÄn hamster till hamster.
SÄ om jag pÄ liv eller död hade varit tvungen att vÀlja mellan guldhamster och dvÀrghamster hade jag ganska lÀtt valt guldhamster.
Detta Ă€r mina PERSONLIGA Ă„sikter och erfarenheter detta betyder INTE att alla guld och dvĂ€rghamstrar Ă€r sĂ„ som jag skrivit hĂ€r ovan. đ
Finns vÀl inte sÄ mycket mer att skriva, #1 fick med det mesta⊠;)
Men jag skulle valt guld, som ovan skrivit upplevs vissa lÀttare att fÄ tamare Àn dvÀrgar, vad jag hört, men sÄklart individ till individ :) Och sen sÄ Àr det hÀr med att dvÀrgar Àr agressiva ett rykte, Àven om de i vissa fall kan vara svÄrare att fÄ tama. Men Äterigen: Det Àr art till art och individ till individ⊠x)
Det som Àr skönt med guldhamstrar Àr att de bor en och en. DÄ fÄr man extra tid till en (förutsatt att man har en dÄ xD) liten plutt :3
SÄ guldhamster Àr enligt mig att rekommendera!
Men oavsett vad för hamster du köper, Ă€r det bĂ€sta att köpa ifrĂ„n uppfödare! DĂ„ fĂ„r du en 99% frisk hamster, och du kan hos de flesta uppfödare fĂ„ dina hamster reggad i SHF och fĂ„ stamtavla till den. đ
Mvh Tindra
Med VĂ€nlig HĂ€lsning Tindra
Medarbetare pÄ guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Vi har haft en eller snarrare flera guld & dvÀrghamstrar.
Det Àr egentligen guldhamstrar som Àr lugnast, men dem Àr inte framme lika mycket som dvÀrghamstrar.. SÄÄ, om du köper en dvÀrghamster ska du nog köpa en "Kenesisk" dvÀrghamster eller ngt, för roboroski Àr smÄ, vilda och blir inte lika lÀtt tama.
SĂ„ antingen det eller en guldhamster đ
Hoppas att det hĂ€r hjĂ€lper dig att vĂ€lja â€ïž