Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2558 ggr
Julip
0

Hjälp! Vad har hänt med henne?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade Bim i buren såhär ikväll. Pälsen är helt bortskavd (?!) under vänster öra, en bra del! Samt att hon har en stor klump på samma sida av huvudet vid kinden. Kan lika gärna vara mat i kindpåsen, men hon tittar bara halvöppet med ena ögat på samma sida.. ser jättekonstigt ut, aldrig sett något liknande på hamster..?! Hon är en dvärghamster på 1 år och snart 10 månader.. har magrat av en del också dessvärre.

Snälla, någon som kan tala om för mig vad det kan röra sig om?! Är så orolig. Försökte ta bild men hon satt ju aldrig still så blev bara suddiga.. hoppas ni kan se ändå..

Hon är iallafall pigg och äter!

Julip
0

😕

Julip
0

Här ser man litegrann framifrån. Att det ena ögat är helt öppet medan det andra är halvstängt på samma sida där en stor fläck päls är HELT borta..

Julip
0

En sista bild..

Mixie
2

Jag hade en dvärghamster som fick sådär, det visade sig tyvärr vara en cancertumör :(

//Mickan

: )) kram
2

Det är möjligen inte så att hon har mat i kindpåsen som fastnat? I så fall får man ta en örontops och doppa den ordentligt i olivolja och FÖRSIKTIGT pilla in den i munnen och rensa i kindpåsen lugnt och fint. Känns det som det ligger mat där? Eller så är det kanske som #4 säger : ( men se efter ändå. Skriv gärna hur det går. Allt gott till er.

Hjärta

Julip
0

Tack. Hur känns en cancertumör/tumör? För denna knöl känns hård.. Skulle faktiskt kunna vara mat.. Men hur får jag ut det? Hon sitter ju aldrig still.. Har ingen aning om hur jag ens ska kunna öppna munnen, ens vara i närheten :/

Ulltussa
4

Om du har svårt att undersöka själv så är det alltid bäst att besöka en veterinär som har bra koll på hamstrar.
Hoppas att allt löser sig med den lille, håller tummarna för er! :)

Mvh Mikaela

0

Be någon hjälpa dig hålla i hamstern om det är svårt. När du dränkt in bomullen på bomullstopsen i olivlja så liksom öppnar du munnen med själva topsen. Sen för du topsen åt sidan till kindpåsen och drar den upp och ner försiktigt försiktigt. Maten brukar ramla ut då. Men är det illa så gå absolut till veterinär.

Hjärta

Siastassar
3

Om problemet bara är mat som fastnat i kindpåsen hur ska då den kala fläcken förklaras? :(

Odette
1

#9 Ja det tänkte jag också, känns mer som att det kan vara en tumör av något slag.
Bäst är att ta henne till en veterinär för undersökning, så får du hjälp med att hålla henne också. Att hon magrat tyder ju lite på att det kan vara en tumör tyvärr, men man vet aldrig, kan ju vara något tillfälligt också, men endast en veterinär kan avgöra det..

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Julip
1

#9 Jag tänker mig väl att om det är mat som fastnat så kan hon ha "rivit" där med tassarna för att få ut maten vilket resulterat i en kal fläck (eftersom fläcken är på samma sida som knölen och ovanför kindpåsarna typ).

Men jag vet inte..

1

Ja oavsett vad det kan vara så måste den lilla få hjälp med sin kind. Har du varit hos / pratat med veterinär om vad det kan vara?

Hjärta

Odette
1

#11 Men hon borde inte ha "grävt" så långt fram/upp, kindpåsarna går ju betydligt längre bak än så..

Hoppas TS kan få svar av en vet. iaf.

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

1

Hur gick det med Bim?

Hjärta

Julip
2

Bim somnade in ikväll runt kl 18.00 i min hand hos veterinären. Hon hann bli "blind" på ena ögat pga tumören som tryckte upp det. Den hade hunnit växa sig dubbelt så stor på dessa två veckor.

Tårarna har runnit i massor, det är riktigt tungt. 😕

Nu blir hennes syster ensam.. kan dom må bra ensamma? Bim blev 1 år och 10 månader, så hennes syster är lika gammal.

3

Oj!!! : (  jag är ledsen för din skull……..många varma tankar till dig och fina änglatankar till Bim. Känner med dig.

Hjärta

Tessan01
1

Vila i fred Bim! 💖 Vet hur det känns när ens nära vän går bort. Min älskling gick bort förra veckan :( Styrkekramar till dig! ❤️😢

Julip
0

Tack snälla ni. 💖 det är en väldig sorg i mitt hjärta. Gör fortfarande väldigt ont. Att se henne ligga på rygg och sprattla medan veterinären tryckte in en stor spruta i hennes mage och efter det se hur hon knappt kan ställa sig upp på benen igen och sakta tyna bort liggandes i min hand, bokstavligen se när hjärtslagen blir saktare och saktare o sen dör ut. Finns det något mer hemskt att se? Jag grät så tårarna sprutade :( Nu blir det ingen mer hamster för mig. Hennes syster Bianca är kvar som sagt, jag hoppas att hon inte tynar bort av sorg efter sin syster. :(