Era bästa tämnjings tips
Här kan ni dela med er av era bästa tips vid att tämja sin hamster. Även jag behöver lite fler tips, då de flesta inte funkat på min lilla plutt.
Andra behöver säkert också tips.
Skriv allt ni kommer på! 😃
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Vilka tips är det som inte funkat på din hamster? :)
Mitt tips är att inte bli rädd för att bli biten. Många skriver att "deras hamster biter dem så hårt" osv, men det gör inte så ont. I stället tycker jag man ska vara lugn och orädd när man försöker hantera hamstern, eftersom de kan känna på sig om matte/husse är rädd. :)
#2 Nä precis, det är klart att det gör ont, det blir ett litet märke i fingret men inte mycket mer än så.
#1 Problemet är mest att han är skygg, han vågar inte vara i mitt knä, sitter han där börjar han oftast bita på mina kläder. Inte för att det är något större problem, men det är så han beter sig. Däremot bättrar han sig nu 🙂
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Man ska aldrig ta upp hamstern fort för då blir dom rädd man ska vara sakta med handen och ta upp hamstern och då kan man stryka hamstern försiktigt med handen på hamstern sen kan man också ge något gott till den mina hamstrar gillar mörkt bröd och mislli fast det kan man inte ge ella tiden för det är lite socker i mislli
Alla hamstrar har som vi olika personligheter och gillar olika mycket vårat sällskap :)
De är ju inte flockdjur och har som katter egen vilja så de är inte beroende av att vi klappar dom osv, vissa gillar helt enkelt inte att bli kelade med/sitta i knät och då får man hitta på andra sätt att tämja dom.
Trixet är väl att få hamstern att lita på dina händer, få den att känna sig säker i ditt sällskap och visa att dina händer betyder positiva saker som godis, mat och att få komma ut ur buren och utforska världen korta stunder till en början.
Ibland går det back men då är det bara att börja om igen, men för varje gång du måste börja om blir det ändå lättare eftersom den förhopningsvis började lita på dig innan. Små steg och tålamod är vad som gäller! :)
Om du råkat skrämma den så ge en liten godisbit som förlåt så den inte minns handen som något dåligt
Xoxos hamsteruppfödning ~ http://xoxoshamstrar.weebly.com/