Temperaturskillnader?
Hej jag är inneboende i ett hus där temperaturen skiftar. På natten är det 20 grader inne men på dan går det upp till 23 grader för att sen till natten gå ner till 20 grader igen =O Är detta farligt för mina hamstrar? Kan de må dåligt av att det är så här just nu? I sommar blir nog inte skillnaden lika stor iaf.
En skillnad på 3 grader tror jag personligen inte är direkt farligt, när man tänker på de rejäla temperaturskillnaderna som är i hamsterns naturliga miljö. I öknen skiftar temperaturen ganska rejält om man jämför på dagen och natten.
Sen brukar det kunna skilja ett par grader även mitt i sommaren. 🙂
Så få tempraturskillnader är inget att bry sig om. Det är knappt märkbart. Dessutom är hamstrar nattdjur och rör sig mer på nätterna. Själv har jag med vår hamster ibilen till vår husvagn, och i bland är husvagnen kall innan vi fått upp värmen. Vår hamster mår inte dåligt av detta. Han är lika pigg o glad ändå. Dessutom har han byggt sitt bo med omsorg med mkt spån och toapapper.
Hamstrar har lättare med kyla än värme, så att det blir lite svalare på natten är ingen fara. Se bara till att det inte blir för varmt nu i sommar.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack alla för era svar! Då behöver jag inte oroa mig iaf. Skönt! :)