Recept: hamster-munkar!
Hej! Jag satt på Youtube tidigare och hittade då ett recept jag ville göra. Nämligen munkar för hamstrar som jag tänkte dela med mig av!
Recept för ca 8 munkar:
Du behöver:
1 matsked havegryn
1 matsked vetemjöl
0,5 matsked vatten
Valfritt: 0,5 matsked fyllning t.ex kokosflingor, russin, äppelbitar.
Valfritt: ca 5-10 yoghurtdrops + lite vatten
Gör såhär:
Sätt på ugnen på 170 grader. Blanda havregryn, vetemjöl och vatten. Min deg blev lite för hård så jag la till mer vatten. Om degen blir för lös får man ta mer mjöl. Om du vill ha fyllning i så lägg till detta. Blanda till en deg. Forma till runda små bollar som du lägger på en plåt. Gör hål i mitten med t.ex en penna eller sugrör (jag tog ett sugrör). Lägg in i ugnen i 10 minuter!
Frosting:
Lägg 7 yoghurtdrops och 1 tsk vatten i en mikrosäker skål och värm i micron 1 minut. Det här fungerade inte på första försöket för mig, den blev först för rinnig, sen stel osv. Jag la i mer vatten och yoghurtdrops. Det blev även för lite fyllning men jag får försöka bättre nästa gång ;)
Ta ut munkarna och häll över frostingen. Om du vill ha ”strössel” kan du ta frön och hälla över, tex linfrön eller solrosfrön :) Man kan förvara dessa i frysen!
Kräsna Ruby tyckte faktiskt det var en succé och åt för fullt. Lycka till och bränn er inte, och så lovar jag att det är enklare än det låter. 😃
Det där måste jag prova till Pumbaa. :D
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus