Vilken bur är bäst?
Spontanfråga: Vad hade varit bäst/roligast för en guldhamster? Ett 300 L akvarium eller en ombyggd möbel med måtten 126x80x50 (h, b, d)? Är det liksom roligast för dem med flera våningar att klättra på och sedan ha ett akvarium längst ner, eller är det bäst att ha mycket plats på längden liksom? Förstår att det är individuellt, men över lag liksom…
Vad är måtten på 300 L akvariet :)?
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
120/125 (minns inte riktigt) x 50 x 50 :)
Ingen som veet? / otålig :)
Om du menar att höjden på akvariet är 120/125 cm skulle jag ha valt den ombyggda möbeln :) Det år bottenytan som räknas och inte hyllorna :) Man ska alltså tänka först och främst på bredden och längden, inte på höjden (dock får den ju naturligtvis inte vara för låg). Om den är för hög är det också lätt att de ramlar ner och slår sig. Hoppas detta hjälpte!
Menade förstås längden eftersom det är ett akvarium :o Du förvirrar mig lite… Den ombyggda möbeln är ju 126 cm hög, 80 cm bred och 50 cm djup. Akvariet är 300 L med måtten 120 (eller 125, minns inte) cm lång, 50 cm hög och 50 cm djup. Den ombyggda möbeln har två hyllplan med längden 80 cm (höjd vet jag ej) och slutligen ett akvarium i botten med längden 80 cm och troligtvis kommer den vara 40/50 cm djup (har inte köpt någon sådan än).
Ja visst ja.. Jag tänkte att det kanske var ett specialbyggt akvarium eller nåt xD personligen skulle jag ha valt akvariet då jag tycker att den är enkel att inreda och så har man bra koll på hamstern. Men båda burarna verkar väldigt bra och rymliga så det är helt upp till dig. (Så länge din hamster inte kan falla från ett högt avstånd i den andra buren)
Skulle valt akvariet. Hamstern behöver inte olika hyllor att vara på. Lätt att ramla ner och skada sig.
Jättefint! Tycker absolut att du ska köra på ditt hemmabygge! :D
Det är inte jag som byggt den hehe :) Ska troligtvis köpa den av en tjej här på iFokus!
Det ä inte alla hamstrar som gillar stegar iof. Men visst kan det funka. Om den inte bestämmer sig för att hoppa ner istället för att använda stegarna. Skulle nog istället fixa rör mellan våningarna.
lenniiis När du frågar saker och du får svar så känns det lite trist att du via pm skickar trista kommentarer angående svar du fått. Tycker inte jag förtjänar det när jag försöker svara på frågor du ställt.
Jag tycker att det bästa hade varit att skippa det där hemma bygget till hamstern. Även om det var jättefint! För en hamster är det viktigare att själva springytan är stor och sedan gillar ju vissa att klättra, men då är det bättre att ha lite rolig inredning i buren som den kan klättra runt på. För faller den från inredningen så faller den nog inte mer än högst 25 cm. 🙂
Då slipper man ju risken för fallskador eftersom de ökar markant i hemma bygget. 😕
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#11 Förstår inte vad du menar? Vad var det jag skrev som upprörde dig? jag frågade väl bara en fråga? minns inte vad jag skrev. Hmm, lite delade åsikter här märker jag. Rör funkar ju också förstås! :) Lät lite roligare faktiskt. Men ni tycker att jag ändå ska köra på akvarium?? även fast hamstern får ett akvarium längst ner plus två våningar? :) Ska förstås göra buren så trygg som möjligt och försöka se till att fallrisken är minimal.
Jag tycker att möbeln ser lite farlig ut för en liten hamster. Jag vet många hamstrar som har brutit nacken efter att dom hoppat ner från hyllorna, tycker du ska köra på akvarium. Den där möbeln ser mer ut att vara en råttbur i mina ögon.
Dogs is my world ♥
Jag håller med #14 om att möbeln är ganska farlig av de anledningar denne nämnt.
Och som jag sa tidigare så är det viktigare med så stor bottenyta som möjligt eftersom det är den de har behov av så de kan springa omkring. Klättrar gör de om de vill på inredningen, men det är inte alla hamstrar som gör det heller. Och i det vilda så brukar ju inte hamstrarna klättra i träd, utan de bor i hålor i marken och springer flera kilometer om dagen.
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Åh, okej! Tack så mycket! :)