Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 483 ggr
cleia80
0

Fråga till uppfödare - guldhamster

Behåller ni hamstrar ur varje kull ni har? Eller hur resonerar ni kring det där? Jag tänker att då kan man ju ha hur många hamstrar som helst sen. Min tanke är att spara en från varje linje man vill fortsätta med, men jag vågar aldrig vänta på kull 2 från den och den hanen utan behåller en i första kullen och en ur andra ifall hanen inte skulle lyckas få till det andra gången eller det skulle gå fel på annat sätt. =P

Intressant att höra hur ni tänker ang. detta. =)

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Cireea
2

Jag behåller inte alltid då det ibland inte passat könsmässigt men även färgmässigt. Jag försöker alltid spara i linjer som jag vill fortsätta med men ibland måste man ge upp den tanken för att inte ha för mycket hamstrar eller helt enkelt måla in sig i ett hörn med för mycket besläktat. Jag planerar och sen kanske jag måste planera om längre fram och då kanske en hamster som jag tänkt spara inte passar in längre och då säljer jag den vidare.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

BlackandBlue
1

jag sparar om jag kan fortsätta aveln med det och så att jag inte får för mycket samma gener ;) eller får för många hamstrar här hemma ^^

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Lojs
3

Jag tar bara kullar som jag vill spara en bebis ifrån, vill jag inte behålla något själv så tar jag ingen kull. Jag förstår inte riktigt varför man tar en kull som man inte vill ha något ur själv?

Sedan kan det såklart hända att det inte kommer till exempel "rätt färg" eller att den jag behåller inte passar in i min avel av någon anledning, i så fall säljer jag den när jag bestämt att jag inte ska avla på den. 

Jag räknar med att det kan bli många hamstrar hemma, för mig ingår det i att vara uppfödare, om man vill behålla sina linjer och inte har fodervärdar som blivande avelsdjur kan bo hos.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MissEmmis
1

Jag resonerar lite som Louise. Jag tar bara kullar för att jag vill gå vidare med min avel. Och jag skulle aldrig välja bort ett djur på grund av färgen, för det kan man arbeta med senare. Det mest värdefulla för mig är hamstrar som är friska, trevliga sällskapsdjur och bra mammor, och har andra bra egenskaper som avelsdjur. De linjerna vill jag behålla och arbeta vidare med. Jag behåller i första hand honor ur egna kullar och köper in hanar. Det är för att jag vet att modersinstinkterna kan vara ärftliga. Och jag försöker hålla ner antalet hamstrar genom att ha hanarna på Foder i stället för här hemma. Jag kan även ibland omplacera en hona som har fått en kull till ett bra hem.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

MissEmmis
1

Glömde skriva att det jag tycker är det bästa med just hamstrar är att det faktiskt går att behålla en unge ur varje kull. (Med katter kan det vara svårare.) Men om det av någon anledning inte skulle funka nån gång att behålla en unge så tycker jag att det är bra att sälja någon unge till en annan uppfödare, så att det avelsarbete man lagt ner kommer till nytta för guldhamsteraveln i stort.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Lojs
2

#4 Hittills har jag inte behövt välja bort att behålla bebis pga färger i kullen, men det beror på att jag snarare verkar behålla en bebis för mycket än en för lite. ;)
Jag tänker att man kanske inte behåller ur en kull om man har risk för créme-gult och inte fick någon bebis som man är säker på är fri från gult, eller om man till exempel vill gå vidare med en särskild färg eller teckning och inte får den färgen/teckningen i kullen, då kanske man väljer att para en annan kombination för att få den färgen/teckningen.

#5 Det har du helt rätt i, att man kan ha kvar bebisar från i princip varje kull är absolut en av de bästa sakerna med att föda upp hamstrar (och möss som jag med har), underbart att få följa ett djur från planering av kombination hela vägen tills det är gammalt!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.