Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 466 ggr
Tina Torstensson
2

Genotyp till Fenotyp - Korsningshjälpen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag håller just nu på med sista slutputsen på ett stort Exceldokument där man kan fylla i den kända genotypen för två föräldrar (upp till sju olika allelpar totalt), så räknar Excel automatiskt ut vilka genotyper och fenotyper som ungarna får, skriver ut vad färgerna heter och hur många av varje färg det skulle kunna bli. :)

Jag kallar den för Korsningshjälpen och meningen är att uppfödare ska kunna använda den för att snabbare titta på olika konstellationer mellan sina avelsdjur och se vilka ungar man skulle kunna få i kullen, beroende på vad föräldrarna bär på osv..

Nu ska jag bara koda alla möjliga genotyper till varsin färg, vilket jag kommer att behöva hjälp med! Alla som VET vilken färg följande genotyper ger får gärna hjälpa mig! (Jag har flera hundra olika möjligheter, så jag postar fler så fort vi har löst dessa). ;)

--------------------

Exempel: 

eeUu - Sobel
eeUU - Sobel (Homozygot för Umborous)
aaee - Creme Svart (Ej önskvärd färg)

---------------------

aabbdgdg
aabbdgdgeeUu
aabbdgdgeeUU
aabbdgdgSgsg
aabbdgdgSgSg 
aabbdgdgSgsgUu
aabbdgdgSgsgUU
aabbdgdgUU
aabbdgdgUu
aabbee - Caramel Svart (Ej önskvärd färg) ? ---Heter det Caramel Svart?

Allelparen står i bokstavsordning på grund av att Excel måste jobba på det sättet. Om man får fram en färg som inte finns med i SHF's standard och som inte är en önskvärd färg (t.ex. cremesvart), så skriver man "(Ej önskvärd färg)" inom parentes efter färgen, så kommer det upp i Excel om någon råkar försöka para "fel" föräldradjur.

Tack på förhand för hjälpen! :)

Med vänliga hälsningar,
Tina Torstensson,
Trolltussens Hamsteruppfödning

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Zvintos
0

En "caramel svart" har jag för mig att den blir creme, då creme maskerar svart. 

De andra däremot kan jag inte svara på sådär på rak arm, då hur mörkgrå fungerar i kombo med andra anlag inte är något jag är 100% insatt i.

Riktigt kul grej förresten, som du håller på med! 😃

Tina Torstensson
0

Tack!

Men hur skriver man då ut att den har svart i sig också? Och varför försvinner bb i fenotypen bara för att creme täcker svart? Borde den inte bara bli caramel då?

Tack för att du hjälper mig att bena ut den här djungeln! :)

Zvintos
0

Just ja, glömde bb. 😛 Stämmer att det blir Caramel. 🙂 Vet inte exakt hur man skriver ut det egentligen, för att den är svart under påverkar ju inte vad själva fenotypen kallas. Däremot kanske man skulle kunna kalla det för maskerad svart eller något, sådär lite finstilt.

Tina Torstensson
0

Jag får kolla lite i Rodent Genetics Group på FB och se om de vet. ;) Men tack för hjälpen!

Kan vissa benämningar på alleler vara annorlunda på engelska, eller är b brunörat och a svart osv?

Zvintos
0

Det kan nog säkert skilja sig i hur de benämner alleler. Vet att exempelvis på kanin så har britterna helt andra benämningar jämfört med i Sverige, som kör på den tyska varianten.

Tina Torstensson
0

Okej. Ja, jag hittade en tysk lista med många av kombinationerna och den verkar vara ganska exakt lik vår svenska lista, så jag använder den mycket. :)