Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 846 ggr
Lilahnee
0

Teoretiskt svart med creme

Har senaste månaderna läst på om hamster genetik och tycker att det är superintressant! Vet att man inte bör para svart och creme då det förstör färgerna, men min teoretiska fråga är att säg om man har en creme, ee, med massa cremehamstrar bakåt, samt en svart hamster aa, med massor av svarta hamstrar bakom, vilken färg får ungarna ae? Blir de viltfärgade eller blir det något mellanting mellan creme och svart?

nakuta
0

viltfärgade, mes troligen bara Nf, dvs om ingen av de har något alls från den andra genen, en ren ee+en ren aa ger 100% NF

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Lilahnee
0

Spännande, tack så mycket! Men om vi istället säger att den svarta hade anlag för creme också och att en unge blir cremefärgad, så kommer alltså cremefärgen bli dålig? Tyder detta på att det tysta svarta anlaget på något sätt ändå kommer till uttryck?

Siastassar
0

Ursäkta om jag kapar din tråd lite men jag har en fråga till #1: vad är det för skillnad mellan viltfärgad & normalfärgad? Har alltid trott att det är samma teckning/utseende…? Hmm… Håller med om att det är svårt med genetik. Ofta fattar jag inte mkt om det jag läser trots att jag verkligen försöker förstå =(

BlackandBlue
0

#3 viltecknad är själva gruppen som cremebaserat o så. alla färger i den kategorin och normalfärgad är grundfärgen i den gruppen ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

nakuta
0

#3 Som #4 säger så är viltfärgad en kategori där även rost, silvergrå, cinnamon osv ingår, men Normalfärgad är basen till de hela.

#2 Inte säkert att det blir sämre i första generation, men i längden förstör det färgerna, en Svart med mycket creme blir oftast mer brunaktig med åldern (vilket de flesta svarta idag blir just pga att där är väldigt mycket creme i svarta linjer) samma gäller klart andra hållet att färgerna blir sämre i längden.
Har nämligen haft kanon fina creme i kullar efter svartbaserart/gulbaserat, där det vandrat långt tillbaka ifrån, och uppkommit superfina creme och sobel, men i längden är det ett förstörande projekt =)

Amor vincit omnia

Lilahnee
0

Tack för ditt svar! :)

Siastassar
0

Tack då förstår jag^^

nakuta
0

Så lite så, har själv haft svara som varit nästan rent bruna efter en tid, även haft en svart KH hona som va nästan helt svart ända tills hon blev gammal, men det är sånt man tyvärr inte ser på en bebis hur deras färg kommer se ut som vuxen på just svart, finns vissa fall där de blir bruna redan tidigt, men oftast syns det inte förrän de är någon månad gammal åtminstone.

Amor vincit omnia