Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1004 ggr
[kiko]
2014-05-06 17:49
0

Öga klibbar ihop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hamsters ena öga klibbar ibland ihop sig när han sover. Det är alltid bara det ena ögat men han verkar inte störas av det och efter några minuter är det som vanligt. Han är nu 1,5 år och det är nog ett halvår sedan han hade det första gången (som jag sett). Det har inte blivit värre men däremot tycker jag att det har blivit oftare, flera dagar i rad nu.

Undrar om det här är något ni andra sett hos era hamstrar eller om jag bör kontakta en veterinär? Han mår bra i övrigt och verkar som sagt inte bry sig om ögat. Det är heller inte rött eller rinnigt utan det är bara just det här att det liksom fastnar ihop.

Imasy
2014-05-06 17:59
1

Ta en fuktad bomullstuss och badda rent. Ibland kan de få sådär, precis som vi kan. Ser det irriterat ut kanske veterinär bör kontaktas.

[kiko]
2014-05-06 18:06
0

Okej, det ska jag testa. Jag tycker inte det ser irriterat ut, inte rött eller så utan bara precis som att det fastnar ihop.

Tack!

Teddy2014
2014-05-06 20:04
0

Kan vara ett tecken på infektion. Om det inte blir bättre kan du kontakta veterinär och som kan ge antibiotika.

Odette
2014-05-06 23:07
0

Har haft hamstrar med samma problem, det har varit så i perioder och sen har det gått över. Brukar badda ögat lite så de öppnas och sen är det inget problem :)
Men håll koll bara så det inte ser irriterat ut.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_