Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3333 ggr
[Vaniljhumla]
5

Flyga med hamster?

En bekant till mig ska till Spanien i juni och har berättat att hon ska ta med sin hamster på flygturerna. Detta innefattar då ca 1-2 timmar på en stimmig flyplats, 2 timmar riktigt högt upp i luften och sedan 1 timme på flygplats igen. Sen ju hamstern inte van vid värmen i Spanien. Är övertygad om att hamster kommer lida och dö av detta, och har försökt övertala henne att inte göra det! Man får tydligen ta med hamstrar och hamsterburar som handbagage och hennes föräldrar har inget emot detta. Kan tilläggas att hon är 14 år och är lite trotsig, och att hennes argument är att hon annars kommer få "tråkigt" och att hennes hamster mår "bra" av "lite sol". Snälla hjälp hur ska jag övertala henne att inte ta med sin hamster? Har redan sagt till henne att jag kan passa hamstern de 2 veckor hon är borta och att jag i så fall står för matinkostnaderna m.m men hon lyssnar inte! Mår så dåligt över detta, tänker bara på hur hamstern kommer lida!

Tequilaboj
3

Alltså… Att ta med hamstern låter vansinnigt. Hade hellre lämnat hamstern ensam med dubbla vattenflaskor än släpat med den på solsemester.

Tänk på sjukdomar. I Spanien finns sjukdomar som inte direkt finns i sverige, därför vaccineras tex hundar innan de får ge sig ut på kontinenten. Vilka sjukdomar har möss och andra gnagare i Spanien?

Om hamstern rymmer i den nya bostaden har man begränsat med tid att hitta den. Tråkigt att lämna stället med hamster på rymmen. Eller rymmer på flygplatsen ….eller flygplanet.

Kan vara traumatiskt att flyga. Kan bli väldigt stressigt för en hamster på ett flygplan, även flygplatsen.

Detta är iallafall saker att tänka på och om man ens överväger att ta med, bör man ha full koll på sådana saker/situationer.

Sjöstjärna
0

Borde det inte krävas en del vaccinationer för det, rabies bland annat? Annars undrar jag om hon får ta med hamstern in i Sverige igen utan karantän. 🤔

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Vaniljhumla]
0

#1 Jag vet det är därför jag försöker övertala henne att inte göra det :/

[Vaniljhumla]
0

Låter kanske lite hemsk nu men hoppas att hamstern beslagtas redan på på flygplatsen. Alltså i Sverige, för han förtjänar verkligen inte det lidandet!

annzoo
3

http://www.reseguiden.se/artiklar/vad-far-jag-ta-med-mig-pa-resan-8083 detta fic jag fram vid sökning

Sällskapsdjur, djur och växter

Som EU-medborgare får du endast resa fritt inom EU med din hund, katt eller iller. Skulle du vilja ta med dig barnens hamster så är detta inte lagligt.

Så har hon otur tar de hamstern och hon ej få se den mer

Vixxen
1

Säger som #5 och tror dessutom inte att flygbolagen accepterar hamstrar ombord.

Tequilaboj
0

Om du berättat för henne om risker m.m. och hon inte lyssnar/förstår skulle jag antingen bara gett upp eller sagt till föräldrarna ang sjukdomar. I och med en eventuell smittorisk som kan drabba dem och ungen bör de reagera och sätta stopp.

Aftonbladets rubrik "Flicka biten av rabiesssmittad hamster - Mamma sa att det var okej". Haha :D Nä men seriöst, dead end och uppenbarligen korkad ung flicka.

FjantYoda
0

Jag hade inte tagit med mig en hamster utomlands och beroende på vad dom flyger med för bolag så t.ex. SAS godkänner inte husdjur på Charterflygningar. 

Allmänt så enligt deras hemsida på andra typer av flygningar så verkar bara hundar och katter vara godkända att ta med in i kabinen, övriga djur åker i lastrum och kostar över 500 utrikes 

Det är ju det som gäller på sas då, sen har ju olika flygbolag olika regler men nej hade inte tagit med ett så litet djur (är skeptisk nog att ta med mig min hund)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Vaniljhumla]
0

Okej bra! Ska säga detta till henne :)

Tequilaboj
3

Köp en Tamagotchi i avskedspresent så har hon en kompis på resan…

Sjöstjärna
3

Vill hon inte lyssna kan du ju alltid ringa och varsko flygbolaget hon ska resan med, det skulle säkert vara tacksamma för informationen. 😎

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annika Hermanrud
0

I och för sig är hon bara 14 år, men LITE måste man ha i huvet ändå. Ta med hamstern för att HON SJÄLV eventuellt skulle få tråkigt???

HALLÅ??????????????

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

[Vaniljhumla]
0

Sa allt detta till henne idag men hon sa (jag citerar): "Omeh, du säger så bah för du vill passa honom så hiiimla myckeh! Asså jah får visst ha med honom på flyget! Asså guuud!

[GeeGee]
3

Låt det vara. Hon kommer aldrig kunna passera genom tullen med en hamster så det är lugnt. Hon kommer inte komma på planet med hamstern så låt henne vara =P

Dvärgvädur
0

Trodde hon var 8, men 14… A, säger som #14, låt henne vara.

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Vaniljhumla]
0

Men innan tullen kommer hamsern ju sitta på en stimmig flygplats och bara det är en jättehemsk händelse i en liten hamsters liv. Vad händer med hamstern när tullen tagit den? Blir den reptilmat eller tar någon hand om d en?

[GeeGee]
2

Alltså tullen tar ju inte djuret om de inte behöver. Hon får helt enkelt åka tillbaka hem och hämta hamstern där. Den ges inte som reptilmat - det är inga hemska djurmördare som arbetar där.

[Vaniljhumla]
1

Okej bra! Nu känner jag mig lugn :)

wildalia
0

Ur Sverige kommer den nog, men flygbolaget måste ju veta att det är ett djur med i kabin. Alla flygbolag tillåter INTE djur i kabinen. Hem blir en annan femma, hur tänker hon göra då ? In i Sverige kommer den säkerligen inte. Då avlivar dem djuret på flygplatsen. Säg det till henne.

Sara1214
1

Tänkte på de också. Om ingen vet att hon ska ta med hamstern på flyget tillbaka kommer hon definitivt inte få ta med hamstern hem. Då skulle jag kunna köpa lite hamstrar i en affär i Spanien och bara ta med hem sådär. En hund också på köpet kanske? Det är inte enkelt att ta med ett djur i Spanien med hem till Sverige. Det är ju inte enklare att ta med en hamster från Spanien till Sverige bara för att det är ens egen hamster. Ingen vet ju om att hon tog med sig hamstern hemifrån. Ta och visa henne  vad som står i den här tråden och om inte detta hjälper råder jag dig att prata med hennes föräldrar:) för detta är nt okej

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Shalin
0

Ja jösses prata med föräldrarna istället. Tänk om dom måste ställa in resan, för att hon står där och är superledsen över att hon inte kan ta med sig hamstern? Berätta även riskerna och hur denna resa skulle stressa hamstern. Jag kan inte förstå varför föräldrarna ens tillåter det över huvud taget så de kanske inte bryr sig? Men du måste iallafall försöka prata med dom.

Sara1214
1

Min mamma låter mig nästan inte ens ta med mina hamstrar till min sommarstuga. Och då ska vi vara där i 3 veckor. Då är det ju bra att hamstrarna får följa med eftersom detta inte är någon skillnad mot hemma men nepp.. Jag fick tjata i 2 veckor. Haha… Jag skulle inte ens tänka tanken att ta med mina hamstrar till något annat land. Det finns inte på kartan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

[Howres]
0

Jag tycker att det helt klart blir för stressigt och ja du borde verkligen prata med din kompis föräldrar :)