Samla mod igen...
Hej allihopa!
Jag har en guldhamster som har bitit mig/mina komppisar sammanlagt 4 gånger, och nu vågar jag inte mera lyfta upp henne för när jag/mina kompisar ( komppisarna har erfarenhet av hamster ) skulle lyfta upp henne bet hon. Jag vågar lägge ner handen men när hon närmar sig tar mitt mod slut. Är det någon som har tips att få mod till ett nytt försök att lyfta upp henne. Före jag var tvungen att be min komppis ta hand om min hamster för ett par dagar var hon supersnäll och hur tam som helst. Och vad kan ha gjort att hon blev så "bitig" efteråt lilla flytten?
Tack för alla tips på förhand!
Mvh. Tessan
Använd handskar :)
Prova att mata henne med händerna och klappa henne när hon äter eller nåt :))
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
För att hamstern ska bli handtam måste du ta upp den ur buren och hålla i den, säger som #1 ta handskar några gånger om du är lite rädd.. Men att klappa en hamster medans den äter har jag hört flera gånger att det är fel med det kanske är individ till individ.. Ta aldrig upp hamstern rakt ovanför den "ryggen" då den kan tro det är ett rovdjur,det vill säga att den försvarar sig..:) lyckatill
#1 Ja det är inget problem med att lyfta henne med hanskar och det har jag testat och gick bra. Tack för tipset ändå :P
#2 Det är just problemet att jag vågar inte läta henne så nära mig för jag är rädd för att hon skall bita, för hon brukar lukta/nafsa lite på det som håller i maten/godiset. Men skall försöka få mera mod och testa det sen.
#3 Hon var handtam och hur snäll som helst före "lilla flytten" men vet inte vad hon fick för sig. Jag vet inte om personen som jag bade att ta hand om henne gjorde något illa åt henne, vem vet.
Tack för alla tipsen ebbamedruby, dvärgvädur, Ebbi13!
Mvh. Tessan
Nu efter ett tag så när jag lägger ner handen med vantar på springer hon fram och klättrar upp och är super mysig. Jag vill så gärna att ha en handtag hmster, men jag vågar inte. Allt går i min Hjärnarp såhär: jag vill, vågar inte, jag vill,jag vågar inte… Vad tycker ni? Skall jag ge henne en kanske sista chans till? Mvh Tessan och Tofu ( hamstern )
Klart du ska ge henne en chans. Men var noga med att ha tvättat händerna först så du inte luktar mat eller något annat got. Sprita dom gärna också. Sen när dom inte luktar starkt av tvål eller handsprit så gör du som du gör med handskar. Lycka till.
Okej, tack för tipsen!
Mvh. Tessan