Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 846 ggr
camilla85
3

Vår nya lilla vän och några frågor =).

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick vi hem lilla Cocos som är en hona. En vän till mig har haft henne men nu fick vi henne. Lite halv galen och väldigt äventyrslysten dam =). När hon är vaken ska hon bara ut ur buren och hoppar gladeligen upp i handen för att få hjälp ut. Kommer ha lite frågor lite då och då kan jag tro. Har några redan nu som jag hoppas kunna få svar på. Hur mycket mat äter en guldhamster om dagen? Är dogmans mat okej fick med en sån påse nu? Vet att det vid andra smådjur ofta sägs att pellets är bäst men detta är det olika saker i. Hur mycket utetid om dagen tycker ni er hamster behöver?

camilla85
2

Bästa bilden jag lyckats få eftersom hon vägrar sitta still haha och åt fel håll blev den också =).

Tjeja
2

Vad mysigt med en så glad och pigg hamster! Grattis till sötisen!  ❤️

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Scorpio97
1

Man brukar räkna med ca 2 msk mat per dag till en guldhamster, plus färskfoder. Men det är olika, så ge lite mer så märker du efter ett tag hur mycket hon äter. Det är bättre att sprida ut maten i buren än att ge i skål, eftersom hon får hjärngympa av att leta maten då (: 

Pellets brukar inte rekommenderas till hamster. Dogmans har jag tyvärr ingen koll på, men om det är mycket solrosfrön, torkad frukt och färgglada saker i så skulle jag byta Foder. Mycket solrosfrön och andra feta frön ger snabbt feta hamstrar, och färgglada saker innehåller ofta mycket socker.
Om du vill kan du blanda eget Foder. Ett bra Foder innehåller dom fyra sädeslagen, samt lite frön, och något proteinrikt (exempelvis lite hundmat). Jag har AXA Grynbladning (med dom fyra sädesslagen), lite hundmat samt en undulatblandning utan solrosfrön. Jag ger istället lite frön och andra feta fröer/nötter vid sidan av, eftersom det är enklare att ge lagom mängd då. Jag har även lite torkade örter, men det är inte nödvändigt. 
Om du söker på Foder eller mat här inne på hamster eller dvärghamster hittar du säkert inlägg med tips på bra foderblandningar, om du inte vill blanda eget.

Min dvärghamster får komma ut och springa några timmar varje-varannan dag, eftersom jag har märkt att han mår bäst med det. Han får såklart komma upp i handen och gosa lite varje dag (:

//Jessie

Dvärgvädur
2

Tror du har fått svar på det mesta från #3, jättebra skrivet! Men jag svarar på din sista fråga.

Helst ska hamstrar ut ett par timmar per dag, lekhage eller ett rymnings/skadligt säkert rum är två alternativ, men det finns många fler :)

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

camilla85
1

Tack för svaren. Har en perfekt liten toalett som hon kommer kunna aktiveras på. Ville bara ta ut henne en liten stund igår eftersom allt är så nytt men idag blir det längre =). Funderar dock på hur känsliga de är för kalla golv? Svårt att täcka precis hela golvet med handdukar eller nått.

Scorpio97
0

Dom är rädd känsliga för kyla tyvärr, så det är nog bäst att du hittar något att täcka golvet med faktiskt. Handdukar, lakan, matta? (:

//Jessie

Dvärgvädur
0

Annars om du har ett badkar kan du täcka badkars "golvet" med en handduk, och låta henne springa där med lite leksaker :) Rymningssäkert o bra!

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

camilla85
0

Igår och idag har hon fått vara i badkaret en stund åt gången. Tänkte att det kanske är bättre att börja med lite mindre yta så här i början men hur vet man att de uppskattar utetiden och platsen? Hon försöker klättra på karet ganska mycket men kommer ju så klart ingenstans. Men när hon gör så så ser det ju inte ut som att hon gillar platsen.

Ebbi13
1

Dogmans tycker jag funkar helt okej!! , då det är det enda dom har att erbjuda på affären i min stad :/.. Men min hamster äter det så glatt så antar han tycker det är gott ;-).

Tessan01
1

Själv använde jag Dogmans mat, maten var helt okej men så bytte jag halvt till Vitakraft Vital Menu tror jag den hette… Så jag har blandat dom 2 för att få slut på Dogman maten. Hon gillar mycket mera Vitakraft maten. Ett tips är att köpa Dogmans gnagarstång om du inte har det, min tjej älskar det. Det är bra att gnaga på. Det kostar ca. 20 kr här jag bor. Och ja jag vet, lite gammal tråd men Tänkte svara iaf. Mvh. Tessan