Mjölmaskar...
Jag har lite frågor om mjölmaskar… hur många kan man ge per dag? och är det någon skillnad om man har levande eller döda?
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Mjölmaskar innehåller väldigt mycket fett, så man bör inte skämma bort en hamster för ofta. 3 gånger i veckan kan man låta hamstern äta 3-4 mjölmaskar.
Om dom är döda eller inte spelar ingen roll, men visst har hamstern lite roligare när den får leka med masken lite.
Som #1 säger är mjölmaskar väldigt feta. Har sett att det fanns andra maskar som inte innehåller lika mycket fett som man också kunde ge… Har dock tappat namnet for now… något på z tror jag? zy-nånting kanske?
#2 Du syftar nog på zophobas larver och de är typ 10 gånger så stora som mjölmaskar. Man gör inte ge dem hela levande till hamstrar på grund av deras storlek. Då är det bättre att man knipsar bort huvudet (vilket jag tycker känns rätt så brutalt) innan man ger det eftersom det finns en risk att de bits i magen om huvudet är intakt. 🙂
Dock finns det ju frystorkade zophobas och mjölmaskar. Mina dvärgar gillar mjölmaskar väldigt mycket och jag brukar köpa burken på bilden här nedan och den räcker ju ett tag. 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Fy va äckligt. Ska man mata dom med detta alltså😮
#4 Nope. Det är som godis för hamstrar.
Huua får överväga att köpa till vår lilla fina då
köpte lite mjölmaskar idag. levande. Peach älskade dom 😛 men dom kan väl inte bitas i magen som zophobas? 🤔
#7 Mina hamstrar brukar alltid bita av huvuden först, om dina puffar också gör det så borde det nog gå bra.
#8 jo det gör dom :)
Gör dom som mina gjorde när de fick mjölmaskar, så finns ingen risk för att de biter i mage, mina tyckte det va så smaskigt att de slet sönder de innan jag ens hade hunnit släppa ner de, så fick till slut ge dom det med Pincett för att fingrarna inte skulle komma i kläm, vilket de gjorde från början en och annan gång, något som kan vara värt att veta om de får smak för det, jag behövde knappt pilla med den stora asken jag hade de i innan alla hamstrarna stod och vakade vid buröppningarna 😉 (Mina blev helt tokiga, gav de levande, så kan ju även va lite instinkten som tog över när de blev lite så crazy över de, då de rörde på sig, lite som när de anfaller sina byten i det vilda)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Jag brukade klippa av huvudet på dem innan jag matade med dem, tyckte det var mest humant så visste jag att mjölmaskarna dog fort.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#3 haha okej, visste inte om att de var så stora ;)