Hjälp mig tämja hamstern snälla
Hej! Fick hem mim hamster Filur i söndags. När jag hade gymnastig så tryckte men lillasyster ner handen i buren när min hamster sprang i hjulet, och hon klappade honom. Nästa tag lyfte hon upp honom! Och idag så sa hon att hon tagit upp honom och attt han sprungit omkring och att hon jagat honom och att han bitit henne. När jag skulle byta vatten nyss så bet han mig jättehårt! Altså ingen nafsning för att kolla vem jag är, utan verkligen ett bett! Vad ska jag göra? Har min lillasyster "förstört" min hamster nu, eller kan han fortfarande bli tam? Han är en zoohamster.
Han springer ifrån min hand också, bara jag sätter ner den.
Vinn tillbaka din hamsters förtroende. Han tror nog att händer är farligt nu efter systerns framfart. Det bästa är kanske om din syster inte får leka med hamstern mer tills hon blivit lite äldre och förstår hur viktigt det är att man är försiktig och snäll mot djur. Ge han god mat och prata med honom. Försök att inte rycka bort handen om han biter dig utan visa att du är lugn och klappa honom om det går………ha tålamod. Det kan ta veckor men ha tålamod🙂

Ett tips är att ta handskar, om du tycker det gör ont när han bits. Och han är inte ''förstörd''. Det enda är att det kan ta ett tag innan du har vunnit tillbaks hans förtroende. Och jag tycker att du inte ska låta din syster leka med hamstern som #2 säger.
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Nej, har nyligen fått en nyckel till mitt rum, så nu är det låst när jag inte är hemma. Ska testa era tips! Tack :)
Yes! Idag åt han ur min hand.
Har samma problem med min guldhamster Tofu, hon springer fram till handen och biter :( Har blivit biten 4 ggr, så är lite rädd nu :/ det började med att mamma och pappa skulle resa till Stockholm ( bor på Gotland ) och jag var tvungen att såva över hos min komppis. Under tiden jag var i skolan ( min komppis var sjuk ) hade antagligen gjort nåt med henne och var därför skit rädd när jag skulle lyfta upp henne som vanligt. Blev skit besviken på min komppis när jag hade sagt att inte röra henne (hamstern). Hade precis fått i ordning våran "förhållande" med hamstern. Sen kommer hon och "förstör" den till 0.
Sorry, det var inte meningen att skälla ut min komppis, men såna var/är mina känslor just nu med min hamster.
Lycka till med Filur!
Mvh. Tessan
Vaniljhumla - vad härligt att han ätit ur din hand : ) nu är det bara att fortsätta att vara lugn och snäll mot honom så blir han säkert riktigt tam och orädd igen. Kul! # 6 Förstår dig. Tråkigt när det blir så. Men ge inte upp med hamstern- han behöver dig : )

#5 vad roligt! 😃
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
#6 Åh vad tråkigt! Ja, man blir jättearg när folk gör så!