Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 312 ggr
Dominic340
0

Vilken typ av hamster passar bäst till agility?

Vilken typ av hamster passar bäst till agility? Dvärg eller guld? En hyperaktiv eller lite lugnare(som ju e lättare att ha kontroll på golvet)

Finns det några hamstertävlingar(agility)? 🙂

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

jossa5
0

Tror det är individuellt vad som passar bäst faktiskt.

Men det finns inga tävlingar i agility för hamster just nu. Vad jag vet är det bara råttor som har det (dom brukar ha när dom har utställning som jag förstått det som).

Men om folk börjar träna sina hamstrar och vill ha tävlingar i framtiden så är det ju inte omöjligt att det kan bli av. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Dominic340
0

#1 Jag hoppas Willy passar till det vore så kul 😃

Tråkigt att det inte finns officiella tävlingar för hamstrar =/ Både dvärgar å guld verkar ju vara duktiga på det, även om dvärgarna e snabbare och smidigare men då får man väl dela upp det i olika klasser

Jag hoppas verkligen det kan bli en tävlingsform för hamstrarna i framtiden, det enda som skulle kunna hindra e väl då Papovan då olika hamstrar ska använda samma hinder.

jossa5
0

#2 Ja, jag har inte provat själv, så vet inte hur bra hamstrar är. Har inte kollat på så många youtubevideos heller… :P

Men som sagt, om fler människor börjar träna agility och önskar tävling så tror jag inte att SHF skulle ha något emot att prova hålla en tävling. Jag kan inte lova något, men jag tycker helt klart att det vore kul att kunna anordna tävling.

Hindren får man kanske göra i plast, så att dom är lätt att torka av med handsprit. Sen får man väl fundera ut hur man ska göra angående papova.
Ev bestämma vilka hinder som ska vara med, och sen gör man mallar, så att dom deltagande kan göra sina egna hinder att ta med. Då förminskar man ju risken att sprida papova iaf. :)
Finns mycket att fundera på! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Dominic340
0

#3 Det vore ju skitkul om många började träna agility så man kunde ha tävlingar, tänk vad roligt hamstrarna skulle få och ägarna  😃

Du skulle sett youtube klippen där en del hamstrar bara flyger över hindren i en blixtrande fart, det går inte långsamt kan jag säga hehe.

Tunnlar och gungbräda vore ju häftigt å ha med

Det vore ju smart ifall man kunde sprita hindrea för å förhindra ett utbrott av papova :)

Dvärgvädur
1

Båda arterna funkar utmärkt! 

Tycker det är jättekul att fler är intresserade av detta, tränar själv mina hamstrar. Vore ju underbart om de skapade en sådan sport, tänk att få lära sig en bana o få hamstern ta sig igenom den. 

Men som #1 säger är det individ till individ om de tycker om agility, hittills har mina hamstrar hoppat banor utan problem och tyckt att det var kul. De var dvärgar.

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus