Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1443 ggr
[Vaniljhumla]
0

Mamma och pappa vill inte :(

Hej! Jag vill ha en hamster, men mamma och pappa vill inte. Jag säger att jag kan betala allt själv (Vilket jag kan) men de vil ändå inte. Jag har en undulat som jag sköter bra, så de vet att jag klarar att ta hans om ett djur. Hur ska jag övertala dem? (Jag är 12 år)

Hanna
4

Eftersom att det alltid är föräldrarna som har huvudansvaret över djuren så är det även de som bestämmer. Risken om de själva inte vill ha djuret är att det kanske "glöms bort" sedan om du själv tröttnar.

Men förklara för dem varför du vill ha en hamster, vad det kostar per månad osv och se om de kanske kan bli lite intresserade.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Dvärgvädur
4

Fråga varför de inte vill. Om de säger att de luktar, hitta en lösning. Vad de än säger, hitta lösningar och berätta dem. 

Du kan berätta bra hamsterfakta för dem, "de är lätta att resa med!" eller "visste ni att hamstrar inte kräver så mycket skötsel alls? Ni behöver inte hjälpa till". 

Du kan göra en pärm eller en liten bok med allt du vet om hamstrar i, visa dem all din kunskap och att du är redo att skaffa en. Om de bara säger nej, nej, nej och nej, tjata inte, skrik inte utan vänta bara någon vecka och fortsätt med all fakta + fråga igen efter ett tag. 

Visa vart du tänkte att buren skulle stå osv. 

Bara ha tålamod och lär dig, jag kan skicka ett riktigt listigt tips på PM 😇 

Hahah nejmen jag har en lösning som funkade för mig, hamster var också uteslutet för mig för ett par år sedan :)

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Flöffo
0

#2 Vet att det inte är riktat till mig men jag skulle gärna vilja veta ett listigt knep. 😇

//Flöffo

LeeKnow
0

#2 Skulle också vilja veta.. :3 Har nästan exakt samma problem. Fast min mamma använder mitt (stökiga) rum som en ursäkt.

LeeKnow
0

#2 Skulle också vilja veta.. :3 Har nästan exakt samma problem. Fast min mamma använder mitt (stökiga) rum som en ursäkt.

Dvärgvädur
0

Alla som vill veta tips kan PM:a mig, några har redan gjort det haha😃

// Johanna

Sara1214
3

Vi var lite konstiga och gjorde ett "hamster kontrakt". i kontraktet stod det hur jag skulle lägga upp min ekonomi m.m. Och sen lite saker jag lovade att jag skulle göra. det vill säga t.ex sköta mina läxor, städa mitt rum m.m….

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Dvärgvädur
0

#7 Åh fy vad smart, haha!

// Johanna

Sara1214
1

haha.. alla tre fick en ny varsin hamster. Så jag hade två och mina kompisar 2 efter det kontraktet ;P

Sara1214
0

Vi hade lagt ner sjuuuukt mycket jobb ;)

Olivia8383
0

Du kanske kan prata med en uppfödare nära dig och se om de "lånar" ut hamstrar. Som att vara fodervärd ungefär. Du tar med hamstern hem till dig och tar hand om han/hon som din egen ett tag, i några månader kanske. Sedan så får dina föräldrar se hur du gör. När "lånetiden" har gått ut så får ni bestämma om ni vill "köpa loss" hamstern så att ni behåller henne/honom eller om dina föräldrar känner att du inte kan ta hand om hamstern så lämnar ni tillbaka henne/honom. Jag gör så i vissa fall då jag vet hur det är med riktigt osäkra föräldrar. :) Om du bor vid Stockholm så har jag en kull nu som blir lev. klara om 2 eller 3 veckor, det beror på när man vill få hem sin plutt, och då kan du ju se med dina föräldrar så att ni kanske testar.. :)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

[Vaniljhumla]
0

#11 Nej tyvär bor jag i Göteborgsområdet, så det kan bli lite svårt :( Tack ändå! Bra tips :D