Osäker mat?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Räkor var ju en fråga uppe om nu.
Hur är det med katt-torrfoder med tillsatt taurin, det har man hört inte är bra?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
rönnbär skulle jag vilja veta :) skriver här om jag kommer på något med tiden vilket jag nog kommer göra :)
Har hört att man kan ge hundmat (torrfoder) till dvärghamster, och jag undrar vilka sorter och om det ger dem allt de behöver och därmed ersätter pellets?

#3 Det ger man som tillskott av protein eftersom de äter insekter och liknande i naturen, det ersätter inte deras vegetariska mat som är basen i deras diet. Man kan ge vilka sorter som helst, men eftersom det är det animaliska proteinet man vill åt så kan man tycka att det bästa är att ge ett hundfoder med hög andel animaliskt protein och inte en massa spannmål.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#4 Ah, så man kan ge hundmat istället för typ köttfärs och sånt då? Att ge kött kan ju annars vara lite bökigt eftersom det blir dåligt så snabbt. Men vad ska man titta på i innehållsförteckningen då? Eller kan du tipsa om nån sort som är billig och bra?
Tack för tipsen, lojs vet nog vad jag ska ha det till ;)
Ska kolla räkor och hund/kattmat. Höll på glömma det, men ja man har ju hört om det här med taurin..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
vad jag vet så kan man ge rönnbär ;) har själv gjort o vet som gör ^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Kan man ge vinbärsgrenar med blad på? Hur är det med körsbärsgrenar?
Rent logiskt så borde räkor absolut inte vara bra då det är så salta…jag skulle aldrig ge det i alla fal =)
Fast är räkor verkligen så salta? Kollade på påsen jag hade i frysen och på innehållsförteckningen står det natrium 1% Tänker att en räka är inte så stor så att 1% salt borde bli väldigt lite. Eller vad tror ni?
Om räkorna är i saltlake skulle jag inte ge det. De är ju litt salta från för eftersom de lever i havet. Vanliga räkor är inte farligt för hamstrar, jäg vet det finns törrfoder som innehåller osaltade torkade räkor.
1 % tillsatt salt höres inte jättemycket ut tycker jag. Men vanligt mejerismör innehåller ungefär 1,5 % salt, och det smaker ju faktiskt litt salt. Så du bör säkert inte ge så mycket av räkorna. Kanske en halv räka dagligt?
Bra tråd! Jag gillar 🙂
Varför kan man inte ge stenfrukter? 🤔
"13 Kärnorna innehåller cyanogena glykosider, vilket är giftigt.. man ska kunna ge en liten bit av fruktköttet då giftet är koncentrera i själva kärnan. Men det är nog klokt att låta bli stenfrukter så är man på den säkra sidan.
Jag forskar vidare i ämnet.. håller på att skriva en hamsterbok om mat och det tar sin tid att leta tillförlitlig fakta. Men det är bra att få lite tips på vad man kan kolla upp när man fastnar ^^
_
Tänker du på amygdalin? Har faktiskt aldrig hört att det är gemensamt för stenfrukter. Däremot har famijen rosaceae frukter rika på detta, många i släktet prunus vilka alla har stenfrukter. Men amygdalin finns även i andra släkten hos rosaceae, ex. apel.
#14 Ja precis!
Lite av det jag skrivit ihop hittills;
"Cyanogena glykosider är en typ av ämnen som förekommer i många Växter, bland annat i limabönor, *linfrö, *kassava, *bittermandel och *stenfrukter. Vätecyanid, även kallad blåsyra är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom både hos djur och människor. Bittermandel och kärnor från körsbär, plommon, häggbär, aprikoser, persikor, äpplen, päron och flera bär och frukter som hör till familjen Rosaceae (stenfrukter), innehåller amygdalin och ett enzym som kan frigöra vätecyanid (”blåsyra”) ur amygdalinet. "
"Vitamin B17/ Laetrile/ Amygdalin är i princip samma sak fast med olika benämningar. Vitamin B17 är särskilt förekommande i frön av frukter i Prunus rosaceae familjen (bittermandel, aprikos, slånbär, körsbär, nektarin, persika och plommon)."
"Av de nötter som innehåller amygdalin, innehåller bittermandel den absolut högsta mängden, men även macadamianötter, råa cashewnötter, valnötter och pekannötter innehåller amygdalin- men i betydligt lägre dos."
(Så det är nog inte farligt att ge nötter så länge man inte ger dem några stora doser/bara nån gång.)
Jag blir liite klokare iaf! :p
_
Enda nöten man absolut ska undvika är väl bittermandeln men den vill nog inte ens en hamster äta (de verkar smaka ganska bittert!)
_
Oj, trodde det var min tråd om cashewnötter.. men ja, det hör väl till denna tråd också :p
_
Fast nu har du ju skrivit fel. Alla i familjen rosacea bär ju inte stenfrukter, däremot gör ju släktet prunus det. :)
Jag har kanske klumpat ihop det lite 😇
Men då lägger jag till prunus i denna text också; "Bittermandel och kärnor från körsbär, plommon, häggbär, aprikoser, persikor, äpplen, päron och flera bär och frukter som hör till familjen PRUNUS Rosaceae (stenfrukter),"
Blir det rätt då?
_
Angående räkorna så är det väl magnesiumhalten man ska vara mest försiktig med där. Katter ska ju till exempel inte äta mer än max en räka i veckan om de nödvändigtvis måste ges räkor. Det borde väl vara ungefär samma för hamstrar?
Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM
Va bra att du säger det Tina, jag har sökt info nu i timmar men inte hittat nåt direkt vettigt om räkor/skaldjur. Men det jag hittar nu när jag tvärgooglar på magnesium är "Magnesium förekommer i många av våra vanligaste livsmedel. Bland annat finns det rikligt i nötter och frön, baljväxter och fullkornsprodukter. Finns även i bladgrönsaker, fisk och kött."
Står inget om skaldjur, men de kanske är inräknade i fisk..
Sen hittade jag en lista över livsmedel som innehåller magnesium, de som innehåller mest är längst upp på listan;
http://matkalkyl.se/naringsamnen58.php
Och om man kollar de översta på listan så finns inte räkor eller skaldjur med. Om det då är det som gör att man inte ska (?) ge räkor till hamstrar så bör man heller inte ge pumpafrön, paranötter, torkade sesam/solrosfrön eller vetegroddar.
räkor kommer först som nummer 228..
_
#19 Nej, du måste skilja på släkten och familjer. Familjen rosaceae har massvis av släkten, däribland prunus. Arterna i detta släkte bär stenfrukter.
Ja, jag hittade också den listan. Det verkar inte vara så farligt som jag har hört då ju. 🙂
Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM
#23 Nä inte om det är magnesiumhalten som ska vara skadlig :)
Ingen annan som har någon teori om varför räkor bör undvikas? Jag hittar som sagt inget speciellt, sen om det kan vara för salt så tror jag att en liten bit nån gång inte är hela världen. Man kan lägga räkan i blöt och sedan krama ur vattnet, då sköljer man bort lite av saltet iaf.
_