Cashewnöt frö från stenfrukt
Jag har gjort världens upptäckt.. jag hade ingen aning om detta! Visste Ni att bland annat cashewnötter och pistagenötter egentligen är fröet från en stenfrukt??
Om man ska gå efter allmänrådet att inte ge/åtminstone inte överdosera stenfrukter till hamstrar så bör man ju då heller inte ge dessa nötter.
Ser ingen anledning till att källan skulle vara opålitlig då det ändå handlar om nötallergier, då kan man ju inte sitta och hitta på tycker man.. Men jag hade verkligen ingen koll på att de ens skulle ha något med stenfrukter att göra what so ever.
Utdrag från texten;
Cashewnöt (egentligen fröet från en stenfrukt)
Chilensk hasselnöt -Gevuina (egentligen fröet från en stenfrukt)
Hasselnöt
Jordnöt (egentligen en baljväxt)
Kokosnöt (egentligen en stenfrukt)
Macadamianöt (egentligen fröet från en stenfrukt)
Mandel (egentligen fröet från en stenfrukt)
Paranöt (egentligen fröet från en stenfrukt)
Pistaschnöt (egentligen fröet från en stenfrukt)
Pekannöt (egentligen fröet från en stenfrukt)
Valnöt (egentligen stenen från en stenfrukt. Valnötskärnan är fruktens frö)
Källa: http://www.fffa.se/bilder/notter_froer_kompr.pdf
Tråden finns även på shf's forum, men vill se vad ni här på hif säger också..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Valnöten är väl den som jag egentligen direkt kan känna att "aha, det skulle inte vara så kontigt" över. Alltså den är den enda som jag kan tycka liknar kärnan av en stenfrukt. 🙂
De andra kändes ju liksom ändå förvånande… Blir lite förvirrad här känner jag hehe. 🤔
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Att cashew kommer från en stenfrukt visste jag, men de andra hade jag ingen aning om.

Jo, jag har läst det innan, i min utbildning (till dietist), men det farliga med stenfrukter är väl inte att de är stenfrukter i sig, utan att vissa fröer från dem innehåller cyanogena glykosider, vilket är giftigt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#4 Ja jag tänkte också så! Man kanske inte behöver utesluta allt för att det hör till stenfrukter. Men om det framförallt är kärnan som innehåller glykosider, varför gör inte fröerna det också? Eller gör dom det?
Hur fasiken ska man kunna läsa sig till det..? Jag blir knäpp 😡
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#5 Det borde ju i alla fall finnas sidor på engelska med vad som innehåller det. Eller om man ber om hjälp på ett bibliotek så brukar bibliotekarier vara experter på att veta var man kan hitta fakta. :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#6 Ahh, va drygt. Hade hoppats att du skulle säga hur det var så jag slapp leta mer ;)
Jag får fortsätta leta på nätet och se om jag hittar något som gör mig klokare. Vore fint att veta hur pass riskabelt det är att ge dessa nötter!
_
Skrev om detta i min andra tråd "osäker mat". men lägger in det här också, iaf det som handlar om nötter.
Hittills har jag skrivit ihop detta (sammanfattning);
"Vitamin B17/ Laetrile/ Amygdalin är i princip samma sak fast med olika benämningar. Vitamin B17 är särskilt förekommande i frön av frukter i Prunus rosaceae familjen (bittermandel, aprikos, slånbär, körsbär, nektarin, persika och plommon)."
"Av de nötter som innehåller amygdalin, innehåller bittermandel den absolut högsta mängden, men även macadamianötter, råa cashewnötter, valnötter och pekannötter innehåller amygdalin- men i betydligt lägre dos."
(Så det är nog inte farligt att ge nötter så länge man inte ger dem några stora doser/bara nån gång.)
Jag blir liite klokare iaf!
_