Nybliven "mamma"
Min hamster har fått sin första kull igår. 5st. Men hon verkar inte ha läst den där informationen om att ligga i boet och ge di åt ungarna. Hon visar alla tecken på att vilja komma upp och kela och springa av sig. Tig birt hjulet eftersom hon enligt många sajter ändå är för trött och senare kan ungarna skadas. Hon är mycket utanför boet Men jag tror hon går in och matar emellanåt. Hon "följer oss in" när vi tjuvkikar och lyfter på vadderingen så vi får se. Sen gräver hon ner dem igen typ "nu räcker det" 😉 Det känns som att hon hela natten röjt i buren och försökt tugga sönder inredningen, men kanske både hon och jag har sovit emellanåt. Men som längst tuggade hon i 40min. Har läst att man ska plocka bort all inredning i buren så att inget välter eller klämmer ungarna. Men hur ska jag då aktivera den stackaren. Hur länge klarar ungarna sig själva när mamma leker? Det känns som att enda settet att få in henne i boet är att glutta för då får vi "eskort" av henne. // Kristin
Hon behöver ingen aktivering när hon har nyfödda ungar utan låt henne vara ifred så hon kan falla till ro och ta hand om ungarna. Man ska helst inte röra boet alls under den första tiden mer än kanske titta till nån gång per dygn för att ta bort eventuellt döda ungar, det är lite olika hur uppfödarna gör. Om hamstermamman är orolig och ofta är utanför boet är det ett tecken på att hon inte är trygg utan ständigt måste ut och vakta. Att hon går in i boet när ni kikar på ungarna är naturligt, då blir hon orolig för sina ungar naturligtvis. Låt henne vara helt ifred, lägg gärna en handduk eller filt över den del av buren där hon har lagt ungarna så det blir lite extra skyddat och mörkt. Lägg in extra mycket bomaterial så som hushålls- eller toapapper så hon kan boa om sig ordentligt. Om hon fortsätter tjata på att komma ut eller ser orolig ut, ignorera henne och gå därifrån. Hoppas hon lugnar ner sig och kommer på att det är i boet hon ska vara och ingen annanstans! Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com
Boet är perfekt med massor av rivet toapapper. På dagen ligger hon som vanligt och sover men hennes tuggande och springande halva natten blev jag orolig över. Då var det ju mörkt och tyst i huset och ingen som stör. Hon gick dom sagt in när jag tittade sen var hon ute och tuggade igen. Ska jag plocka bort allt tuggbart? Ge henne en "fröpinne" att tugga på i boet? Hon verkar ha ett enormt tuggbehov 😁
Tuggbehov har hon alltid haft så det är inget nytt. Inget som jag tolkar som stress i alla fall och hon nosar och vill upp i handen så jag ser inte egentligen någon stress eller rädsla. Bara min oro för att hon gått ifrån dem för länge
Jag förstår inte riktigt problemet, om hon inte verkar stressad och hon ligger med ungarna hela dagen men är ute en del på natten så gör det väl inget att hon tuggar på grejor? Om hon bestämmer sig för att lämna ungarna så är det inte så mycket du kan göra åt det med mindre du har en annan hamstermamma med lika gamla ungar i närheten som du kan lägga ungarna hos. Det bästa man kan göra är att låta de få vara ifred så mycket som möjligt, även om de vill upp i handen eller vara ute och leka så får de inte det när de har små ungar. Ungarnas öde ligger helt i hamstermammans tassar om man säger så, det enda, och det bästa, vi människor kan göra är att se till att finns Foder, vatten och bomaterial i buren och låta henne vara ifred så mycket som möjligt. Om ungarna har fått mat och ligger och sover nöjd så är de tysta. De klarar sig fint utan sin mamma en stund, det är bara bra att hon är ute och rör på sig lite. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com
Hehe Jag är väl lika nojjig som min mamma var när jag fick barn 😊 Hamstern var ifrån ungarna så länge i natt så jag blev orolig för dem. I dag är hon så duktig och struntar totalt i mig och bara fokuserar på bebisarna. 😃 Naturen är förunderlig ❤️ Tack ändå för alla goda råd, nu är jag lugn 👍
#5 Ha ha, ja det är inte lätt att vara "hamstermormor" :-) Skönt att höra att mamman har fokus på ungarna nu och att du känner dig lugnare. Lycka till med kullen! Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com