Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 497 ggr
Emliie
0

Hamster hane, kissade blod?

Hej, har en liten guldhamster hane sedan en vecka tillbaka. Tror han är ca 4-5 veckor gammal. Igår blev jag väldigt nervös när jag såg hur han hade kissat blod i sanden samt på filten sen när han fick springa runt lite. Han var fortfarande jätte pigg och såg ut att äta ordentligt. Vet att vattnet är väldigt kalkat i Uppsala och var orolig för kalksten ett tag. 

Idag har jag inte märkt av något blod. Men undrar fortfarande vad anledningen kan vara? Han har ju börjat se lite svullen ut i rumpan nu senaste dagarna, så undrar om det kan ha något med utvecklingen av könsorganet? Eller vad tror ni?

Emliie
0

njursten menar jag såklart*

Ebbi13
0

Hmm, trodde könsmognaden kom senare men det kke bara är något jag trodde. Blod i urinen hos hamstrar brukar oftast ha något med njurarna att göra, om du blir oroligare eller om symtomen vädras och inre minskas,då tycker jag att du ska ringa veterinären, enligt min åsikt.

[GeeGee]
0

Blod har inget med kalket att göra, så pass mycket kalk är det inte i Sveriges vatten att det kan ge urinsten om det var det du tänkte på.. Men urinvägsproblem med urinsten är nog ett av de vanligaste orsakerna tror jag då han är så pass ung att njurarna borde fungera bra.

Jag skulle kontakta veterinären.