Kottar, stenar, grenar och annat utifrån?
Vilka träd är okej att ta grenar och löv från? Är kottar okej eller inte och alla saker man tar utifrån bör de frysas ett tag innan man ger eller inte och i så fall hur länge? På sommaren när man kan ta in gräs, maskrosblad och annat är de bara ge det eller bör de också frysas först?
Finns det kanske redan något inlägg med svar på dessa frågor? Orkar inte sitta och söka på allt =).
Att frysa fungerar inte, de dör inte utan går bara i Dvala och vaknar upp sen när du tar ur det ur frysen. Att grilla dem till döds i ugnen is the shit, då dör de på riktigt 😃 Jag har dock ingen koll på vad som får tas in och inte, men kommer ihåg att man skulle värma det i ugnen från tiden då jag hade råttor :)
Kan bara svara på att stenar osv ska frysas i 48 timmar :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Att frysa funkar visst :)
Har läst att kottar är farligt, om det är sant vet jag inte. För säkerhets skull skulle jag nog låta bli att ge dem det.
Kottar, och annat från barrträd ska man inte ge. Det finns ett ämne i barrträd som är giftigt nämligen.
Det är bra att frysa, koka eller bränna av i ugnen en stund när man tar saker utifrån, för att döda bakterier och insekter. Gräs och örter brukar jag dock bara skölja av.
Ta inte saker i närheten av trafikerade vägar, blir mycket avgaser då. Det mesta från fruktträd går bra, dock ej stenfrukter som exempelvis körsbärsträd.
Jag hade en sten i buren hos min första hamster, den kokade jag en stund innan.
Nu brukar jag plocka olika örter och gräs. Maskros, köver, vanligt gräs, fetgräs och massa annat går bra att ge. Kan vara bra att fråga härinne, eller på annat hamsterkunnigt forum innan du plockar en grässort du är osäker på.
Grenar tar jag enbart från äppelträd, eftersom vi har det på gården, och jag är helt säker på att det går. Det brukar jag koka, eller slänga in i ugnen en stund.
//Jessie
Hur mycket ska ugnen vara på då och hur länge ska grenarna vara inne? Samma med frysen hur lång tid ska man frysa saker? Har inte tillgång till äppelträd om jag inte ska smyga in på någons gård och sno då så klart ;) men går björk, lönn eller nått bra också? Någon som vet? Och kan de äta av bladen eller ska de bort? Skulle vara roligt om de kunde vara kvar så det blir lite pyssel för henne.
Björk ska man inte ge på våren, senare på sommaren går det bra. Övriga träd vet jag tyvärr inte, jag har inte riktigt lagt på minnet vilka som är okej, förutom fruktträd då. Många beskär träden, så det går faktiskt att fråga grannar om man i så fall kan få en gren eller två (: Dom flesta blir glad, blir mindre skräp att slänga då.
Frysa ska du göra i minst 48 timmar. När jag kör i ugn brukar jag först skrubba lite i varmt vatten, sedan in i ugn på 100 grader i drygt en timme. Kokar gör jag i typ tio minuter
Om du fryser kan bladen vara kvar, dock blir det inte så bra om bladen får vara i varm ugn eller kokande vatten enligt min erfarenhet. Jag brukar plocka av bladen först. Om träslaget är okej att ge, så brukar bladen också vara det
//Jessie
Följer denna tråd med intresse =)
Läste nu i en gammal tråd att björk inte var bra att ge så kanske bäst att låta bli. Det var själva grenen det gällde inte löven då. Var något farligt i dom tydligen.
Jag tror det gällande björk bara är på våren. Dom samlar på sig något ämne under vintern, men på sensommaren och hösten har dom mindre, om jag har fattat/kommer ihåg rätt. Jag brukar dock också skippa björk, det är dessutom ofta massa bladlöss på björk, vilket jag tycker är lite obehagligt (:
//Jessie