Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2180 ggr
[THEfluffyRAT]
2014-03-27 10:31
0

Sele?

Jag undrar om man kan använda sele till hamster? Vad rekommenderar ni för någon? Min hamster är otroligt snäll och vill gärna ta ut henne i sommar, men hon är väldigt feg och brukar gömma sig. Vet inte om jag vågar ha henne lös direkt.

Emmaslindh
2014-03-27 10:50
2

Sele är inte att rekommendera! Hamstern kan få skador av den. 

Att ha djuret löst under uppsikt är bättre :)

❤️ Älskade husdjur 

[THEfluffyRAT]
2014-03-27 10:55
0

Ok tack :)

Roonja
2014-03-27 13:17
4

Håller inte med ovanstående! 🙂 Har använt koppel till hamster sedan 2002 och det har aldrig varit några problem. Det har dock inte fungerat till alla hamstrar. Vissa har tyckt att det var obehagligt och då har jag såklart inte använt sele. Men under åren har jag haft tresiffrigt med hamstrar och de flesta har jag kunnat haft sele på. 🙂 Det har varit många diskutioner om detta och folk säger att det är inte naturligt för hamstrarna, men det är det inte för hundar heller och man har koppel på dem. Det är inte heller skadligt så länge inte hamstern försöker slita, bita och linda in sig i kopplet men då ska man inte ens sätta på hamstern koppel. Jag tycker det är fritt fram att köpa/använda sele så länge du gör det på djurets villkor. 🙂 Det kan vara ett bra alternativ när den ska ut och springa i ett rum när du behöver ha koll på den. 🙂

Dessa är att rekomendera

Dvärgvädur
2014-03-27 15:22
0

Jag rekommenderar inte sele, då de kan skadas som #1 sa :)

Men också som #3 sa så är det olika hamster till hamster.

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Roonja
2014-03-27 21:45
1

#4 På vilket sätt skadas det? Det handlar ju inte om själva selen då utan då är det ju ägarens fel som har selen på ifall hamstern inte tycker om det. 🙂

[THEfluffyRAT]
2014-03-28 00:11
0

Ok men jag ska nog köpa en och prova! Är lite rädd för att ha den lös då det finns mycket hundar här omkring som kan skrämma den.

luddtuss
2014-03-28 06:31
1

Jag har bra erfarenhet av att använda sele till hamster:)

Roonja
2014-03-28 07:05
0

#6 Gör så! 🙂 Känner du att hamstern försöker ta sig ur selen när den är på så tar du av den. Går hamstern runt och är nyfiken stör den sig inte på selen. 🙂

Dvärgvädur
2014-03-28 07:12
0

#5 Ifall ägaren råkar rycka till i hamstern, men kan man hantera selen så funkar det. Har själv en fast den är aldrig använd 🙂

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Roonja
2014-03-28 08:36
0

#9 Okej, men man får vara försiktig! 🙂 Rycka till i kopplet låter inget bra, det får man undvika. 😉 Man ska följa med hamstern med kopplet och  låta hamstern bestämma takt och väg haha. 🙂