Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 852 ggr
ChinemysReevesii
1

Müsli till dvärghamstern

Tänkte köpa msli till hamstern.Satt och läste på internet om musli till hamtrar och fick fram en hel jädra lista på frukter och bär som man skulle akta sig för att stoppa i hamstern.Att muslin ska vara sockerfi vet jag.Men vilka frukter och bär är okej?

Scorpio97
1

Många frukter är väldigt söta, och sockret blir ännu mer koncentrerat när frukten dessutom är torkad. Så jag skulle skippa alla musli-sorter med frukt i faktiskt. Många muslis innehåller ju dessutom honung, vilket är sött.

Stenfrukter som mango och hallon ska man inte ge.

Varför vill du köpa musli? (: 

Finns ju AXA Grynblandning, det har jag som en del av fodret, och det går utmärkt att ge. Vet dock inte om du räknar det som musli (:

//Jessie

ChinemysReevesii
0

ne dom säljer ingen grynblandning här :(

Scorpio97
0

Säker? :/ Brukar finnas på typ ica och så..?

Ska du ha musli så ska den ju helst vara frukt, socker och honungsfri (i alla fall enligt mig) och jag tvivlar på att det finns faktiskt.

//Jessie

ChinemysReevesii
0

Jo ica har musli som är frukt och socker fri.Icas egna men tycker den ser så tråkig ut.Tänkte köpa musli mest som något extra gott till helgen typ så inget han ska få i stora mått

Scorpio97
0

Ja, tyvärr ser det rätt tråkigt ut (: Jag ger AXA grynblandning som en del i fodret, och det ser också väldigt tråkigt ut jämfört med den färgglada baldningen jag brukade köpa hos djuraffären. Jag torkade gräs och örter förra året och blandade i fodret för att i alla fall få lite färg, haha. 

Hittar ingen innehållsförteckning online på icas musli, men om den är socker och fruktfri bör den gå att ge som "godis".

//Jessie

Lojs
1

Om man tänker att basen i fodret ska vara de 4 sädesslagen så kan man köpa till exempel havregryn, rågflingor, matvete och korngryn så har man alla sädesslagen som bas. 

Sedan kan man blanda i en parakit eller undulatblandning (utan pellets eller liknande) plus någon form av torrfoder för hund så har man en rätt ok blandning som man kan utöka med till exempel vetegroddar, torkad majs (sån som är till popcorn), sesamfrön mm. 

Det finns även bra saker från djuraffären som man kan blanda i, som örtblandningar (som #5 säger så går det ju kanon att torka själv med) eller annat, här är lite länkar till saker jag har blandat i mitt foder: 
http://animail.se/jr-farm-torkade-snacks-maskrosor-100-g.html
http://animail.se/jr-farm-torkade-snacks-morotsskivor-125-g.html
http://animail.se/jr-farm-torkade-snacks-artflingor-1-kg.html

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ChinemysReevesii
0

Fast havregryn blir kletigt i munnen på dom.eller kan bli det iallafall.Dom havregrynen som finns i musli är rostade så dom blir inte det

Lojs
0

#7 Det har jag aldrig hört talas om, jag och många andra med både hamstrar och möss har använt havregryn i många år utan problem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ChinemysReevesii
0

Ok.Jo havregryn kan ställa till det speciellt i förstor mängd.Då gäller det även musli men jag tänkte kanske typ en mat sked i veckan med musli till hamstern det borde vara ok :)

Lojs
1

#9 Har du en källa på att det har hänt något, med tanke på att hamstrar äter fröer i naturen?

Medis på akvariefisk.