Varför gör hon så?
Hej allihopa. Har haft min första hamster i 1 vecka. Det har inte börjat så bra. När hon hade varit hos mig 4 dagar, skulle jag som vanligt byta vattnet på skålen, (skall köpa en flaska inom 4 dagar) sprang hon direkt till min hand, när jag stack ner handen för att ta skålen och hon bet mig. Varför? Sedan nästa dag samma sak. Sedan i dag hände det igen. Men varför gör hon så? Och vad skall jag göra?
Hjälp mig!

Om det är en dvärg så kan det hända att hon vaktar sitt revir, de kan vara såna.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 Det är en guldhamster

Aha, det är inget beteende jag sett själv, men jag vet att guldar kan vara bitiga, särskilt de som kommer från grossister och inte är avlade på temperament. Om hamstern är väldigt ung så kan det hända att det växer bort med åldern.
Medis på akvariefisk.
#3 Ok, hon är född i slutet på december 2013. Hon är tyvärr från en Djuraffär, för det finns inga guldhamster uppfödare på Gotland :(

#4 Ok, då är hon nog lite gammal för att det ska växa bort.
Det kanske går att vänja henne vid att din hand är positiv, genom att först lägga en godbit i buren varje gång du sticker ner handen, det kanske är så att hon tycker du är läskig.
Medis på akvariefisk.
#5 Okej tack för tipset! Skall testa.
Putt, tar gärna emot flera tips :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
sök på youtube. det tippset fick vi sök på how to taim hamster *stavning. där finns videor på hur man får hamstern att lita på dig och känna din lukt och hur man gör..
Eftersom hon är från en djuraffär har hon säkert inte umgåtts så mycket med människor. Säkert knappt blivit klappad, fått mat från en hand eller hållen.
Hon är nog bara väldigt ovan och därför rädd. Tänk dig själv en stor hand som kommer uppifrån och börjar ta ditt vatten :)
Det finns många bra filmer på youtube och andra tips på internet som kan hjälpa dig att få henne tam.
Om hon attackerar handen direkt du stoppar ner den i buren kanske det kan vara bra med att ha handen lite högre upp till en början och bara snabbt lägga ner eller släppa ner lite mat.
När hon senare blir mer van kan du ha handen längre ner i buren så att hon kan få lära känna den i lugn och ro.
Ha tålamod och locka med mycket god mat så ska det nog gå bra att få henne snäll ska du se :)
Okej tack för svaret JuliaSK, nu har hon iaf tagit en godisbit från min hand 2 gånger :D
Mvh. Tessan
Vad roligt att det går framåt! :)
Du kan också blåsa lite på hamstern (se bara till att du inte blåser för hårt) när den biter dig så den förstår att det är fel. Lycka till!
don't let anyone destroy your happiness 
Okej tack för tipset! Skall testa, hade hört av min kompis som har hamster att det hjälperr om man blåser, fast min hamster brydde sig inte xD Men skall ta et rejält "snack" med min hamster :P
Mvh. Tessan
Haha, berätta gärna för oss hur det går efter när du har pratat med din hamster 
don't let anyone destroy your happiness