Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
LĂ€st 3570 ggr
Mimmi_Lola
0

Papova?

Hej! 🙂

Nu hĂ€nger inte jag med hĂ€r! Är papova en sjukdom? I sĂ„fall har jag nĂ„gra frĂ„gor om papova;

1. Kan bara guldhamstrar fÄ papova?

2. I vilka lÀnder finns viruset?

3. Vad hÀnder nÀr en hamster fÄr papova?

4. SÄ undrar jag, vad Àr det egentligen?

Tacksam för svar! 🙂

Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Mimmi & Lola ❀

Med vÀnlig hÀlsning, Mimmi

Odette
1

Du kan lÀsa mer om papova pÄ Svenska Hamsterföreningens hemsida, hÀr finns lite info -> HÀr finns mer, bara att blÀddra ner pÄ sidan sÄ kommer det; http://www.hamsterforeningen.se/föreningsinfo/hapv-papova-7900983

Hoppas du fÄr svar pÄ dina frÄgor dÀr :)

_♄ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♄
_

Mimmi_Lola
0

Tack sÄ mycket! :D

Moaslillen
0

Jag vet inte vad det Àr:(

Tazzar
6

Jag kan svara lite kort pÄ frÄgorna sÄ man fÄr en liten inblick i vad det Àr innan man ger sig pÄ lÀngre texter om det.

Annars beskriver Hamsterföreningen och SVA det mycket bra.

1. Kan bara guldhamstrar fÄ papova?
Guldhamstrar kan fÄ papova, och Àven "Europeisk fÀlthamster" (en vild art som inte finns i Sverige).
Andra djur kan bÀra pÄ smittan men inte bli sjuka sjÀlva.
Exempelvis genom att ha viruspartiklar i pÀlsen.

2. I vilka lÀnder finns viruset?
Sverige har det (finns smittade hamstrar just nu), vilka andra lÀnder som har det just nu vet jag dock inte dÄ jag inte lÀst pÄ sÄ mycket om det den senaste tiden. Tjeckien hade det 2012.

3. Vad hÀnder nÀr en hamster fÄr papova?
Först hÀnder ingenting, och sÄ kan det vara i flera mÄnader Det kallas för "inkubationstid".
- Sedan börjar hamstern att fĂ„ vĂ„rtor och tumörer, oftast runt munnen men Ă€ven pĂ„ andra stĂ€llen pĂ„ och i kroppen. En smittad/sjuk hamster kan inte bli frisk igen utan ska avlivas och skickas in till SVA (för att fĂ„ papovan konstaterad) sĂ„ fort som möjligt.

(Inder inkubationstiden kan hamstern smitta andra hamstrar, dĂ€rför Ă€r det sĂ„ svĂ„rt att veta vilka hamstrar som Ă€r riskfria och inte om den eller Ă€garen har varit i kontakt med andras hamstrar de senaste 8-9 mĂ„naderna.)

4. SÄ undrar jag, vad Àr det egentligen?
Det Àr ett virus, som Àr vÀldigt smittsamt. En sÄkallad (indirekt?) "droppsmitta".

Papova heter egentligen "Hamsterpolyomavirus" (HaPyV).
"Poly" betyder "mÄnga" pÄ latin.
"Oma" betyder "tumörer".

- SÄ kort sagt Àr det ett virus som orsakar "MÄnga tumörer".

--------------------------------------------------------------------------

[Direkt droppsmitta = Man blir exempelvis smittad av nĂ€rkontakt, nysningar eller hosta.

Indirekt droppsmitta (Dropp-kontaktsmitta) = Man blir smittad av; NÀrkontakt, hosta/nysningar, eller att "dropparna" (viruspartiklarna) faller pÄ föremÄl (klÀder, saker, damm, bottenaterial osv) och smittar nÀsta individ som kommer i kontakt med dessa föremÄl. ]

Tazzar
4

LĂ€nkar:

Statens VeterinÀrmedicinska Anstalts (SVA) information om papova:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Ovrigt/Hamster/Polyomavirus/

LÀnkar till SHF's information finns i inlÀgg #1.

Info som finns pĂ„ Exentrion's uppfödning (tror det Ă€r lite samma som finns pĂ„ SHF's sida, med bland annat frĂ„gor och svar frĂ„n SVA, för de som inte kan öppna PDF-filer - vilket jag sjĂ€lv inte kan just nu):
http://exentrions.weebly.com/papova-information.html
Samt en vÀldigt rörande berÀttelse: http://exentrions.weebly.com/papova-med-facit-i-hand.html

Man kan Àven Googla med dessa sökord:
"Hamster papova"
"Papovavirus"
"Hamsterpolyomavirus" (Mellanslag för engelsk info: "Hamster polyomavirus")

---------------------------------------------------------------------------
För den som riktigt vill grĂ€va ner sig i komplicerade/svĂ„ra texter (som knappt nĂ„gon förstĂ„r!) sĂ„ kan man ocksĂ„ googla pĂ„ enbart "Polyomavirus" eller för engelsk information "Polyomaviridae".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyomavirus
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyomaviridae

----------------------------------------------------------------------- OBS!! Vi mÀnniskor kan inte bli smittade av hamsterns papovavirus, och de sorters papovavirus som mÀnniskor kan drabbas av finns lÄngt frÄn oss.
Minns att en trĂ„d kom upp en gĂ„ng dĂ€r nĂ„gra medlemmar blev oroliga att sjĂ€lva bli sjuka. Det kommer inte att hĂ€nda. Ler

BlackandBlue
0

sÄ en hamster kan enbart fÄ det av att bli smittad?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Tazzar
2

#6 Ja, och den kan bli smittad genom att du kanske rĂ„kat fĂ„ pĂ„ dig smittan pĂ„ klĂ€derna nĂ€r du varit i djuraffĂ€rens djurrum (om de har haft smittan hos sig och inte virkonat [ett slags medel] burarna)

och sedan gĂ„r hem och pysslar om din guldhamster.
(Eller sĂ€tter dig pĂ„ soffan med samma klĂ€der pĂ„, och lĂ„ter guldhamstern fĂ„ springa pĂ„ den soffan nĂ€sta kvĂ€ll, osv
).

Det Àr alltsÄ ingenting som Àr Àrftligt eller bara kommer av sig sjÀlv, utan det Àr ett virus.

Ett virus med lĂ„ng inkubationstid, och den lĂ„nga inkubationstiden gör att den Ă€r sĂ„ farlig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inkubationstid

Odette
0

#4 Mkt bra beskrivet! :)

_♄ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♄
_

BlackandBlue
0

#7 men jag har en guldhamster frÄn en djuraffÀr men jag har haft honom hemma i ett Är! o den enda djuraffÀren jag gÄr till nu Àr jÀttenoga med vad de köper in för hamstrar! sen har jag en unge frÄn honom hemma och sen en hamster frÄn en uppfödare sÄ dÄ finns det ingen risk va att mina skulle kunna bÀra pÄ det? x)

bara för att lugna mina nerver X)

// Claudia Bertheau

Odette
0

#9 Lite svĂ„rt att sĂ€ga, det beror ju pĂ„ vart uppfödarhamstern kommer ifrĂ„n och vilka denne varit i kontakt med osv. Är det lĂ€nge sen du köpte den hamstern? :)

_

BlackandBlue
0

hon kommer frÄn kokolandia och har varit hos mig i nÀstan en mÄnad nu ;)

// Claudia Bertheau

Tazzar
3

#9 Vad jag förstÄtt det som, sÄ fick djuraffÀrer in hamstrar som senare visat symptom pÄ papova nu i Är, rÀttare sagt vintern 2012/2013.
Dessa kom frÄn en kÀnd grossist, som i princip alla djuraffÀrer köper in ifrÄn nÄgon gÄng.

LÄngt ifrÄn alla djuraffÀrer Àr nog sÀrskilt noga med att sanera (med medlet "Virkon") mellan varje omgÄng hamstrar de fÄr in.

Men din DjuraffĂ€rshamster som du fĂ„tt hem för ett Ă„r sedan Ă€r det nog ingen risk med. đŸ™‚ DĂ„ hade du dessutom mĂ€rkt av det hemma vid det hĂ€r laget, om du ocksĂ„ har haft andra hamstrar hemma de senaste 8 mĂ„naderna.

Uppfödarhamstern kan jag dock inte sÀga nÄgonting om, du fÄr kontakta antingen uppfödaren eller SHF's styrelse och höra med dem privat (som mail eller pm) om den hamstern kan innebÀra nÄgon risk. DÄ ska du berÀtta detta:

- Vilken uppfödare den kommer ifrÄn
- Om du varit pÄ nÄgon utstÀllning
- Vilka andra hamstrar den kan ha varit i kontakt med, vad du vet om

Kontaktar du uppfödaren sÄ rÀcker det bara med att du frÄgar vad hon eller han tror, eller frÄgar vilka hamstrar som kan ha varit i kontakt med hamstrar frÄn henne/honom det senaste halvÄret, och sÄ hör du med SHF om dessa innebÀr nÄgon risk.

BlackandBlue
0

hon hade sagt till mig om hon haft papova hos sig dÄ hon vet att jag har andra hamstrar och ska avla pÄ henne!

vet du vilken grosist som hade papova?^^

// Claudia Bertheau

Tazzar
0

#13 Det Ă€r jĂ€ttebra! đŸ™‚

PM:ar dig det.

Mimmi_Lola
0

#4 Tusen tack för ett jÀttebra svar! :D

Tessan01
0

Är det risk att hamstrar kan bĂ€ra pĂ„ det nu 2014 vĂ„ren? Jag köpte en guldis för 2 veckor sedan frĂ„n en affĂ€r. Och vet nĂ„gra som har hamster nu sĂ„ borde jag inte vara i kontakt med deras hamstrar nu, om viruset gĂ„r runt just nu.  đŸ˜ź :/

Tacksam för svar, (annars gÄr det inte att sÄva xD )

Lojs
0

#16 Ja, det finns fortfarande hos djuraffÀrer, pÄ senare tid har vi bara (sÄ vitt jag vet) hört om papova frÄn djuraffÀrer som tar in frÄn Imazo, sÄ det Àr dÀr man har den största risken.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis pÄ akvariefisk.