Lära att dricka från flaskan?
Hej jag har nyss fått hem min hamster unge och tror inte han är Van att dricka från flaskan. vad jag har sett har han inte druckit någonting vilket jag inte vet om det är normalt fast har hört att dom kan klara sig länge utan vatten. Men är det någonting jag borde göra eller lär han sig av sig själv?? Tacksam för svar :)
Ha en vattenskål tillgänglig i buren. Så småningom kommer han antagligen fatta vad han ska göra med den, men ha en vattenskål så han får i sig vatten. Hade han flaska i sitt tidigare hem?
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Ok tack för svar. Han har en liten vatten skål i buren också men han lyckas alltid välta den :/ jag vet inte riktigt om han hade flaska innan tror inte det
#2 Köp en ordentlig keramikskål med hyfsat höga kanter, typ 4-5 cm höga så är det svårare att välta! :)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Okej :) Är vattenskålen av plast? Försök att hitta en keramik skål som är stadig som han inte lyckas välta. Som sagt kommer han nog snart fatta galoppen, lycka till! 🙂
// Johanna
Ok tack så mycket för tipsen ska testa det men finns det risk att hamstern skulle kunna bli blöt och förkyld av större skål??
Det tror jag inte :)
// Johanna
om jag var du skulle jag visa honom var flaskan är o sen ge mycket gurska med! de brukar komma automatiskt att de kan dricka av den när de undersöker den!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Ok :) tack för alla tips
Jag hade samma problem när Lennox kom hem. Jag kontaktade uppfödaren och frågade om han druckit innan osv. Det hade han, så fick jag bild på flaskan han hade innan, jag åkte och köpte en ny och sen dess har han druckit hur mycket som helst. Men under dem dagarna han inte drack hade jag en liten keramikskål med lite gurka och kanske en halv cm vatten i så det var ordentligt friskt för gurkan och vattnet fick gurksmak.
Om din hamster tycker om gurka kan du försöka ta en bit gurka och typ smeta den mot munstycket på flaskan och det fick honom att bli lite mer intresserad av flaskan och till slut drack han :)
Och för 3 dagar sen gjorde jag specialvatten till honom då jag pressade ut gurkvatten och blandade det med hans dricksvatten, det blev väldigt uppskattat :)
Lycka till! Hoppas du kan lösa det på något sätt!