Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 625 ggr
Lexie82
0

Storlek på hus?

När det blir dags för mig att para mina dvärghamstrar så vill jag bygga ett eget hus för mamman att boa i. Anledningen till det är att jag vill ha ett hus där jag kan ta av taket, så att jag kan titta till kullen utan att lyfta hela huset, och alla hus jag hittat att köpa har fasta tak.

Nu undrar jag, hur stort bör det vara för att rymma både mamma och bebbar?

Tipsi3
0

Honor med ungar bör inte ha hus! Det är lätt att ungarna klämmer sig, oavsett vart det står. Ge henne istället massor med toapapper att boa med så bygger hon ett fint bo åt sig och ungarna 🙂

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Lexie82
0

Inte? Men överallt där jag läst står det att de ska ha ett hus att boa i…

Till exempel här: http://hamster.ifokus.se/articles/4d713a09b9cb462221051c6c-att-avla-pa-vintervit-dvarghamster

Tipsi3
0

Tja, alltså, man kan säkert ha hus 🙂 Men, det är så stor risk att de klämmer sig, så jag skulle inte tagit något hus, men det är upp till dig. Ska du ha ett hus, så köp ett stort! :D Eller en sån där typ böjbar bro av pinnar :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Scorpio97
0

Det är lag på att hamstern ska ha ett bohus.

Enligt lagen ska huset vara minst 14x11x10cm, dock är jag inte uppfödare så jag vet inte hur det blir till en hona med ungar. Om du har möjlighet så kan du ju göra hus i olika storlekar och låta honan välja vilken hon ska ta.

Jag fick dock en ohappakull för några år sen (fel kön från djuraffären), och då valde honan att lägga ungarna i det största huset. Det var kanske 20x15x15 eller nått sånt. Som tur är så var det ett egenbyggt hus (av glasspinnar), och jag hade byggt det så man kunde ta bort taket. Det var väldigt praktiskt faktiskt (:
Sen kan du ju se till att inte ställa huset för nära bur"väggen", så att risken för att ungarna kläms blir mindre.

//Jessie

Tequilaboj
1

Har fött upp flertalet dv. hamsterkullar och ännu fler guldhamster, snabbräknat 9 st och alla har haft hus men ingen har skadats. Till dv.hamster har husen varit ca 15x10cm med en höjd på kanske 10cm.

Lexie82
0

#5 Blir inte det trångt då? Eller är trångt bättre?

Tequilaboj
0

Nej det har jag ingen upplevelse av. Beror ju iofs på kullstorleken. Aldrig fått mer än 6 ungar.